‘Paris Can Wait’, de eerste feature film van Eleanor Coppola, is alles wat ik ervan verwachtte en zelfs meer dan dat! Aldus Marjolaine Oudot die voor Olivette als film recensent op pad ging. Deze 92 minuten durende film is een ode aan Frankrijk, eten, de film en het flirten. Het is een reis vol ontdekkingen, samengaand met goed eten, lekkere wijn, humor, wijsheden en pittoreske locaties. Het was een ware traktatie, voor de liefhebber van een nostalgische en diepere film. We geven met plezier Marjolaine het woord:

In deze prachtige film speelt Diane Lane de rol van Anne, de echtgenote van een succesvolle filmproducent Michael (Alec Baldwin). Ze reist van Cannes naar Parijs met een Franse collega van haar man, Jacques (Arnaud Viard). Tijdens de rit ontdekt Anne het prachtige landschap van Frankrijk, de cultuur, de keuken en heeft ze steeds minder haast om in Parijs aan te komen.paris can wait

Het verhaal

We ontmoeten Anne in Cannes, waar zij met haar man Michael is. Door omstandigheden kan ze niet vliegen en besluit ze direct door te reizen naar Parijs, waar ze haar man later weer zal ontmoeten. Jacques, de Franse business partner van Michael stelt voor om haar te vergezellen. Onderweg maakt Anne kennis met de Franse cultuur, de keuken en de Franse manier van leven.

Als Française vond ik dit een heerlijke film om naar te kijken. Verschillende dialogen worden in het Frans gevoerd, zonder ondertiteling. Dit geeft de kijker het gevoel dat ze, net als Anne, geen idee hebben wat er gaande is. Ik kan het verstaan, en voel alsof ik bij een selecte groep hoor die de grap heb mogen horen. Het voelt bijzonder om te weten dat jij als enige in de zaal weet waar de grap over gaat (althans, dat denkt men).Paris can wait

Levenslessen

Verschillende thema’s komen aan bod, zowel het onderwerp “jezelf zijn en verliezen” worden behandeld als ook “liefde en verdriet”. Anne heeft een verhaal waar veel mensen zich in zullen herkennen en dat benaderbaar is voor anderen. ‘Paris Can Wait’ heeft een ontzettend rustig tempo, niet dat gehaast en gesjees waar we zo gewend aan zijn geraakt. Je zakt rustig onderuit en hebt het gevoel dat je meegevoerd wordt, alsof je op de achterbank van de auto zit en mee gaat op reis. Je ervaart de rust van het Franse platteland alsof je er zelf middenin zit.

Een klein beetje op reis

De regisseur van de film is niemand minder dan Eleanor Coppola (jawel, de vrouw van!) die haar regie debut maakt met ‘Paris Can Wait’. Het verhaal is gebaseerd op een gebeurtenis uit haar leven en op de opmerking ‘Ik zou hier een film over willen zien’ van een van haar vriendinnen. Zo geschiedde, en ik ben ontzettend blij dat zij heeft besloten dit verhaal met ons te delen. Dus kun je niet op vakantie, loopt je hoofd over van alles wat je moet regelen of wil je er gewoon even tussenuit? Ga naar Paris can wait ‘Paris Can Wait’. Trek een fijne broek aan, zak onderuit en laat je meevoeren. Je komt als herboren de zaal weer uit. En de kans is groot dat je honger hebt!

Als Frankrijk liefhebber en doordat ik veel in Frankrijk ben door mijn werk, klinkt deze film als muziek in mijn oren. Zoals Marjolaine het hierboven beschrijft waan je jezelf voor heel even in het pittoreske Frankrijk. Ik droom nog even weg bij deze trailer van “Paris can wait” om snel richting de bios te gaan. De release datum van Paris can wait is 27 juli  in de Nederlandse bioscoop.

Leuke extra info

PARIS CAN WAIT is de eerste speelfilm van regisseur Eleanor Coppola, echtgenote van Francis Ford Coppola en moeder van Sofia Coppola.Paris can wait

Winactie

Om onze lieve volgers & lezers te bedanken, verloten we een tof DVD pakket in samenwerking met Universal pictures Nederland. Het enige dat je hoeft te doen is een reactie onder deze blog te plaatsen met jullie idee over bovenstaande film. Zouden jullie hem kijken,zou het je aanspreken? Ik ben reuze nieuwsgierig. Succes! De winnaar maken we op de release datum van “Paris can wait” bekend! Succes!

Video

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat