Voor mijn werk ben ik momenteel druk in de weer met brandrep’s waarmee we mooie campagnes vormgeven. Omgekeerd worden we voor Olivette ook regelmatig benaderd om als brand rep aan de slag te gaan. Maar wat is dat nu precies, wat wordt er van jou verwacht en wat kun je van een merk verwachten? Ik heb het een en ander op een rijtje gezet, zodat je weet waar je aan begint. Want wat is een brand rep nou eigenlijk en hoe zorg je ervoor dat jouw kindje een brandrep wordt?
Oproep Brand Rep
Met een mobiel in de hand fotografeert iedere ouder zich er op los, dat vervolgens door velen wordt gepost op social media. De ene foto nog mooier dan de andere. Veel foto’s zijn niet te onderscheiden van het echte modellenwerk. Voor de ouders die er geen probleem in zien om mooie foto’s te posten van hun kids, is het een leuke manier om aan fijne producten te komen als brand rep. Er zijn zelfs ouders die voor hun kind een eigen IG acount hebben opgericht. Omgekeerd is het voor een bedrijf een interessante manier van samenwerking. Op Instagram of Facebook kun je er dan ook niet meer om heen. Je ziet vele foto’s voorbij komen met de woorden Brand rep of Brand Rep Search.
-
Brand rep wat is dat nu precies?
Brand rep zijn, houdt in dat je een merk vertegenwoordigd. Het is vanuit Amerika overgevlogen naar ons koude kikkerlandje. Je bent als het ware een merk ambassadeur die visueel meer vertelt over het merk, de organisatie, of producten. Dit gebeurt veelal online, waarbij je het grote publiek bereikt. En dat zijn o.a vrienden, familie, collega’s en de volgers op sociale media. Je maakt het merk als het ware zichtbaar. Als brand rep moet je dus ook het bij het merk ‘passen‘ waarbij jij mee bouwt aan het positieve beeld van het merk en organisatie.
Het werkt heel eenvoudig; een bepaald merk stuurt je product X toe in ruil voor mooie foto’s die je vervolgens promoot op je eigen Social media. Daarnaast gebruiken bedrijven de foto’s ook voor eigen (commerciële) doeleinden. Win-win in veel gevallen al zijn er wel voorwaarden aan verbonden.
Zelf brand rep worden?
Klinkt het als muziek in je oren? Je kunt ook zelf gaan brand reppen. Allereerst is het wel handig om affiniteit te hebben met fotograferen, daarnaast is ieder kindje mooi, maar die van jou moeten dan wel extra fotogeniek zijn. Het werkt ook mee als je al veel volgers hebt op je social media kanalen en dat je al diverse brand-rep achtige foto’s hebt geplaatst. (vaak een must) Ook zijn er enkele voorwaarden waar je aan moet voldoen dat bij ieder merk kan verschillen.
-
Tips
Op instagram en Facebook kun je zoeken op de hashtag #Brandrep of #Brandrepsearch. Er zijn ook bepaalde Facebook groepen waar er regelmatig een oproep voorbij komt. Een voorbeeld is de besloten groep Brandrep&Kidsfotografie. Een andere tip is ook om andere brandrep kids & ouders te volgen. Er zijn er inmiddels als over de duizend accounts die het volgen waard zijn.
Veel voorkomende voorwaarden/verwachtingen Brand Rep
- Je hebt veel volgers op je ‘openbare’ Social media account.
- Voordat bedrijven een samenwerking met je aangaan, word er gekeken naar je timeline en stijl van fotografie. Bij een blog wordt er gekeken naar het bereik en op de social media accounts zijn het aantal volgers cruciaal. Ook wordt er naar interactie gekeken, aangezien tegenwoordig veel fake-likes wordt gekocht.
- Als je als Brand Rep geselecteerd wordt, geef je toestemming dat alle foto’s op online & offline platforms mag gebruiken (webshop, Social media, advertenties, etc). Nadat de foto geaccordeerd is door het merk én het voldoet aan de richtlijnen, wordt vaak gevraagd om de foto’s ook op de eigen social media kanalen te posten. Er wordt dan vaak gevraagd of je het merk wilt taggen, of dat je een afgesproken hashtag, # wilt gebruiken.
- Let op dat de foto’s niet op social media verschijnen voordat het merk daar toestemming voor heeft gegeven.
- Je bent in het bezit van een spiegelreflex camera, of camera met hoge resolutie en kan mooie duidelijke foto’s maken, waarin de producten centraal staan. Merken verwachten duidelijke foto’s. Je hoeft echter echt geen professionele fotograaf te zijn.
- De foto’s dienen gemaakt te worden op een neutrale, rustige (geen rommel) en lichte achtergrond waarin het product en kindje centraal staan! Vaak wordt er gevraagd naar een witte achtergrond, plaats dan ook alleen foto’s die hier aan voldoen. Een witte muur voldoet, of koop (zoals vele) een rolgordijn.
- Foto’s moeten vaak binnen een bepaalde tijd aangeleverd worden na ontvangst van de producten. Kwaliteit gaat boven snelheid, mocht het om een reden niet lukken om de foto’s binnen de beschikbare tijd aan te leveren, overleg dit dan met het merk.
- Vaak gaan merken een langdurige relatie aan met hun brand rep als de foto’s een succes zijn! Succes!
Voor & nadelen Brand Rep
- Je ontvangt als allereerste de nieuwste collecties.
- Meer volgers op de schaal media kanalen en voor bloggers meer traffic op het platform.
- We hebben er zelf veel plezier aan en je maakt mooie foto’s van je oogappeltje.
Nadelen
- Je kindje staat in de spotlight, vind je het waard om je kind onderdeel te maken van een businessmodel?
- Laat je kind wel kind zijn en houdt het goed in de gaten of ze het zelf wel leuk vinden! Voorkom kinderarbeid.
- Niet ieder kindje is dol op het uit en aankleden van verschillende setjes, houd hier rekening mee.
- Wil je echt een eeuwige verbinding maken met het verleden? Beeld dat eenmaal online staat, zwerft tot in het oneindige rond.
Tips & tricks voor het fotograferen van een product
Het is nog best een kunst om mooie foto;’s te maken waarbij het product ook centraal staat. Door de ervaring die we zelf hebben opgedaan met eigen brand reps, hierbij enkele tips & tricks.
- Als er een oproep geplaatst wordt, let dan goed op wat er gevraagd wordt. Komen de maten echt overeen, gebruikt je kindje echt de gevraagde producten en voldoen jouw foto’s aan de eisen? En als ze een jongetje vragen ,stuur dan niet toch de foto’s van je dochter op!
- Speel met de camera en laat je kindje in de camera kijken voor een optimaal resultaat.
- Een glimlach op een foto en vrolijkheid doet wonderen.
- Geen bewogen, onderbelichte foto’s.
- Zorg voor een fris, schoon gezichtje. Denk daarbij ook aan de handen, kleding en het neusje. Een snottebel, vlassig haar, een vlek op de kleding, of chocolade rondom de mond is ook wat.
- Zorg dat de producten goed zichtbaar zijn op de foto.
- Let er op dat het product goed gebruikt wordt. (waar het voor bedoeld is).
- Bezoek Pinterest voor foto inspiratie. Hier vind je veel verschillende poses, settings en inspiratie.
- Wees actief op instagram.
Voor kleine Olivier houd ik het voorlopig op zijn eigen twitteraccount die op de dag van zijn geboorte is aangemaakt. We krijgen regelmatig iets leuks opgestuurd, maar we zijn geen Brand rep pro’s. Onze foto’s blijven eigen en ik heb geen uren de tijd om de mooiste foto’s te maken. Ik ben wel selectiever geworden en houd rekening met bovenstaande tips & tricks, verwachtingen en voorwaarden.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande informatie. En als er iets mist hoor ik dat heel graag en uiteraard ook als je je 1e brand rep opdracht hebt binnengehaald! Succes!
Liefs Olivette
Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat
15 comments
Leuk en informatief. Mijn volgers blijven nog een beetje achter, dus nog even wachten.
Erg handige tips, zeker betreft foto’s maken ! Ik ga ze eens toepassen 🙂
Nooit van die hele term gehoord. Weer iets heel nieuws. Ik ben zelf niet zo’n fan van foto’s van kinderen delen online, dus dat je de rechten van je foto’s door zo’n samenwerking weggeeft vind ik ook een beetje mwoa mwoa. Maar dat moet iedereen natuurlijk helemaal zelf beslissen 🙂
Goed dat je ook de nadelen benoemd. Eerlijkheid duurt het langst en zo weet iemand ook wat er allemaal echt bij komt kijken
Wat een interessant artikel! Daar heb ik wat aan. Bedankt voor het delen
Ik heb nog nooit van deze term gehoord. Op zich wel leuk, maar als ik zelf kinderen zou hebben weet ik niet of ik dit voor mijn kinderen wil (i.v.m. de privacy inderdaad).
Dat is een duidelijke uitleg! Ik heb er al vaker over gehoord/gelezen maarja mijn volgers zijn te weinig en extra zoeken voor dit vind ik ook zo wat….. hoewel onze kleine man op de foto gaan wel super leuk vind en hij een heerlijk koppie heeft en ja dat vind niet alleen ik hahaha
ah eigenlijk gewoon hetzelfde als een brand ambassador. Ja, keuzes maken of je het wel of niet wilt inderdaad, ik weet niet of ik het zou willen. Wil mn kindje ook niet meteen vol in de kijker zetten, daar mogen ze later zelf keuzes over maken.
Duidelijk artikel! Ik zie het vaak voorbij komen op instagram en zie ook erge mooie foto’s dan. Maar wat je zeer, laat je kind wel kind kunnen zijn. Het moet geen moeten worden, dat is precies zo met foto’s voor mijn blog.
Goh ik wist niet dat zoiets brand rep heet. Weer wat geleerd, hihi. Handige tips!
Heel interessant! Ik heb geen kinderen, maar ben zelf wel brand rep voor heel veel verschillende merken.
ik wist zelfs niet dat brand rep bestond. je moet wel een kind hebben die het graag doet denk ik dan ook weer.
Want een handige tips heb je hier staan. Af en toe maak ik ook foto’s met mijn dochtertje, zij vind het gelukkig heel erg leuk.
Heel overduidelijke uitleg. Ik had er wel eens van gehoord, maar je hebt alle voors en na’s op een rijtje gezet. Ik heb geen kinderen, maar ik zou mijn kinderen er niet zomaar aan blootstellen. Gelukkig interesseert het mijn huisdieren niks. 😉