Een film over de dood ? Serieus? Dat was mijn eerste reactie en wist gelijk mijn aandacht te trekken. Coco is de nieuwste animatie film uit de creatieve koker van Disney-Pixar komt. Deze keer gaat het over de Mexicaanse feestdag ‘Día de Muertos’, de dag van de doden. De film is doordrenkt van Mexicaanse cultuur en folklore en behoort tot een van de meest creatieve verhaallijnen ooit. In de kern is Coco een verhaal over jezelf vinden en het belang van familie. In onze Coco review lees je of deze film ons is bevallen. Vooral met de dood als thema…..

DisneyCoco de film over de dood Coco de film over de dood Coco de film over de dood

Een droom is uitgekomen toen ik me mocht melden op het hoofdkantoor van Disney. Ik was aanwezig bij de persvoorstelling op het hoofdkantoor waar Coco voor het eerst zou worden vertoond. De voorstukjes en de trailer trok gelijk mijn aandacht. Mexico, muziek, een klein jongetje en gekkigheid. That’s all me :-D. Ik schreef er al eerder over toen de trailer uit kwam:

Gerelateerde blog: “Coco” de film van Disney * Pixar / Sneakpeak van de film in deze trailer

Familie, de dood & Ernesto de la CruzCoco de film over de dood

Coco gaat over Miguel, een jong jochie dat me aan mijn eigen zoontje doet denken. Hij heeft een enorme voorliefde voor muziek, maar binnen zijn familie is muziek verboden. Wat hier de reden voor is, gaan we uiteraard niet verklappen. Alles draait in deze film om het familiegevoel, dat overigens prachtig vertoond wordt. Ik zal je verklappen dat ik een traantje heb weggepinkt, heel hard heb gelachen en diep ontroerd was. De film Coco weet je aandacht te houden tot het einde van de film, met veel leuke en originele wendingen. Miguel laat, zoals een eigenwijs klein jongetje hoort te doen, zijn droom natuurlijk niet zomaar varen. Hij adoreert Ernesto de la Cruz, de meest geliefde Mexicaanse artiest van het land en doet er alles aan om zo goed als hem te worden. Hij is ook de degene die zegt: “seize your moment,” because no one is going to hand you your dreams”

Het verhaal van Coco gaat over de traditionele feestdag ter ere van de doden ‘Día de Muertos’. Hoofdrolspeler Miguel belandt op bijzondere wijze in het land van de doden waar hij herenigd wordt met familieleden die al jaren zijn overleden. Hier begint het avontuur en weet Coco je mee te slepen in een spannend, grappig en ontroerend verhaal.coco de film disney

‘Día de Muertos’ de dag van de doden

De manier waarop het land van de doden is vormgegeven is magistraal. Kleurrijk, grappig en ingenieus. Als het er zo aan toe gaat in het hiernamaals, is de dood ineens niet meer zo beangstigend. Miguel zijn voorouders weet hij te ontmoeten, waaronder zijn over-overgroot oma ‘Mamá Imelda’.  Als hij het uitspreekt met zijn Mexicaanse accent, smelt je mama-hart. Ook zijn grote ogen hebben ze prachtig weten neer te zetten. Alsof je met een echt jongetje van doen hebt. Miguel moet voor zonsopgang weer terug naar de wereld van de levenden. Na deze feestdag zal het onmogelijk zijn om terug te keren en zal hij voor altijd in het hiernamaals blijven. Tijd voor een plan en actie…

Miguel maakt kennis met het grappige en treurige karakter Hector. Met hem vormt hij een muzikaal duo dat voor veel vertier en zang zorgt op zijn grote avontuur. Naast Miguel, de familie, Ernesto de la Cruz  en Hector, wist de komische straathond Dante ook  indruk te maken. Een hond die iedereen ongetwijfeld een glimlach op zijn gezicht doet toveren. Hij heeft een enorm lange tong en is zo klungelig als maar zijn kan. Ik voorzie wel dat dat het favoriete karakter van mijn zoontje wordt. De karakters zijn kleurrijk en bijzonder, precies zoals een echte familie hoort te zijn.

MuziekCoco de film disney

Coco is geen film waar er non-stop gezongen wordt. Voor mij had het stiekem wel iets meer gemogen. Gewoon omdat ik van elk liedje heel blij werd. De marimba, mariachi en cumbia weet je op te zwepen. Dat is immers ook waar Pixar en Disney heel sterk in zijn. We bekeken de Engelse versie van Coco in de Disney screening ruimte en de liedjes heb ik in mijn hart gesloten. “Remember me” wist me wel heel diep te raken, ook omdat we recent dierbaren hebben verloren.

Elke keer als het liedje hoor, pink ik een traantje weg, gewoon omdat het zo mooi is. Daarbij was ik overigens niet de enige, want ik heb veel gesnik om me heen gehoord. Alle volwassenen in de zaal waren ontroerd. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de Nederlandse versie. En om met een vrolijke toon verder te gaan moet je echt “Un Poco Loco” luisteren. Grappig, luchtig en charmant dat je doet realiseren dat je ook in je eigen leven je dromen moet najagen.

Mooie thema’s waaronder de doodCoco de film dood

Voor mijn kinderen vind ik het een prachtige film dat dieper op het leven in gaat. Pixar is echt een koning in het mengen van verdriet. De waarde van familiebanden komt voorbij, folkloristische tradities, het najagen van dromen, je passies, het herdenken van overledenen en het gaat ook over de dood.

Ik vergeet nooit meer de vraag van mijn oudste zoontje “mama, opa is dood hé” Ze kunnen het zo “out of the blue” vragen dat het je even perplex doet staan. Deze film gaat in op deze vragen en zet je ongetwijfeld aan het denken. Zodra de film eind deze maand in de bioscoop draait, ga ik het bekijken met mijn kindjes. En als extra verrassing geef ik ze een gitaar. Wie weet schuilen er ook kleine muzikanten in die kinderen van mij 😀

En mocht je nu denken, een film over de dood dat trekt me niet. Daar gaat het bij Coco juist niet om. Door de snelheid in het verhaal, de vrolijkheid, kleuren, muziek en insteek weten ze een prachtige film neer te zetten. Pixar is echt een koning in het mengen van alle elementen van het leven. Het verhaal zit ingenieus in elkaar en is absoluut een aanrader. Coco gaat op 27 november in Nederland in première.

Ik weet zeker: Het publiek “will go Loco”, van “Coco”

Liefs Olivette & Coco

Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat