In Villainous neemt je de controle over een van de zes Disney-schurken: Maleficent, Jafar, Ursula, Captain Hook, Queen of Hearts en Prince John. Je hebt je eigen schurkenkaart, speeldek, spelersbord en 3D-personage. Elke Disney schurk heeft zijn eigen doel, waarmee hij of zij het spel wint.

Schurken dwarszitten

Tijdens een beurt verplaatst de actieve speler zijn personage naar een andere locatie op zijn spelersbord, neemt één of meer van de acties die zichtbaar zijn op dat veld (vaak door kaarten uit zijn hand te spelen) en vult vervolgens zijn hand aan tot vier kaarten. Kaarten zijn bondgenoten, items, effecten, voorwaarden en (voor sommige personages) vloeken. Je moet jouw kaarten gebruiken om aan jouw unieke winstvoorwaarde te voldoen.

Met een van de acties kun je een andere speler kiezen, twee kaarten van zijn speeldek trekken en vervolgens een van die op het bord van die speler uitspelen, waarbij hij twee van de vier actievakjes op een van de locaties van die speler bedekt. Het speeldek bevat helden, items en effecten uit de film van die slechterik en met deze kaarten kunnen andere spelers die specifieke slechterik dwarszitten.

Wees gewaarschuwd

Het Disney spel ziet er prachtig uit, mooi stijlvolle schurkpionnen, speeldekken en een eigen schurkenhandleiding. Wel een waarschuwing: neem voor het eerste spel de tijd. De speelregels zijn voor een eerste keer best wel ingewikkeld, het is niet een spel dat je eventjes in uurtje speelt op een zondagmiddag. Op dit moment is er alleen een Engelstalige versie beschikbaar, wat het begrijpen van de handleiding weer net iets lastiger maakt. Neem de handleiding zorgvuldig door.

We hebben het eerste spel uitgetest met zijn tweeën, om de spelregels beter onder de knie te krijgen, dat kan ik iedereen aanraden, tijdens dit eerste spelletje kwamen we er bijvoorbeeld halverwege pas achter dat de heldenkaarten deels de acties van de schurk blokkeren. Uiteindelijk is het spel wel het leukste met meer spelers, en waarschijnlijk ook beter voor je relatie.

Het spel Villainious

Ik speelde met Jafar en mijn vrouw met Ursula. Eerst moet je de schurkenhandleiding doorlezen, deze geeft aan wat het doel is een hoe dit kan bereiken. Voor Jafar had dit wat duidelijker gekund. Er stond dat ik naar de geest moest zoeken, maar niet hoe. Een paar beurten later realiseerde ik me pas dat ik deze waarschijnlijk uit mijn “Fate” stapel moest halen (de geest is een held). Daarna kan het spel beginnen. In het begin moeten beide spelers hun doel voorlezen.

Dit is belangrijk, en het is ook belangrijk dat je hierbij oplet, omdat dit aanwijzingen geeft hoe ver een speler is, en hoe je hem of haar het best kan dwars zitten. En dat is ook het leuke aan dit spel, per schurk moet je goed bedenken hoe je het doel moet bereiken en hoe je die het beste kan dwars zitten. Ik speelde met Jafar, dus ik moest de lamp in mijn bezit hebben en de geest hypnotiseren, hiervoor heb ik veel magie munten nodig, om Jafar dwars te zitten, moet je dus allereerst zijn magie munten stroom blokkeren. Als Jafar wil je zo snel mogelijk de lamp in spel brengen, anders moet je de geest 2 keer hypnotiseren.

Slimme spelers tactiek

Mijn vrouw speelde met Ursula, zij moest vier vloeken uitspreken, die ik vaak weer kon blokkeren door helden te spelen. Vaak kan je door het spelen van helden de vloek weer ongedaan maken, dus in haar geval had ik de vloeken “opgespaard” en in zo min mogelijk beurten uitgespeeld. En dit is wat het dus leuk maakt, elke schurk heeft zijn eigen strategie, en moet op zijn eigen manier tegengewerkt worden. Er is dus niet een manier om dit te spelen, en wellicht heb ik het wel helemaal fout met de strategieën hierboven.

Villainious, ravensburger, spel, schurken, Disney

Wel ben ik ervan overtuigd dat je je naast het bezig zijn met je eigen doelen, ook veel bezig moet houden met het dwars zitten van je medespelers door helden te spelen. Ik begon daar vanaf het begin mee (tot frustratie van mijn vrouw), mijn vrouw pas veel later. Als je van strategiespellen houdt, is dit een erg leuk spel.

Onze kinderen waren ook erg geïnteresseerd en wilden graag mee spelen, alleen voor hen is het jammer dat alles nog in het Engels is, laten we hopen dat de Nederlandse editie niet lang meer op zich laat wachten.

Liefs Olivette – gastblog Louis

Olivette is ook actief op Instagram Twitter Facebook Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat