De Toneelmakerij en Silbersee hebben de krachten gebundeld en komen met Hans en Griet, een magische en muzikale productie voor de hele familie. Deze coproductie is een fijne mix van opera, spel, zang, hiphop en dans. Een spannend, herkenbaar en ontroerend coming-of-age verhaal met verrassende videobeelden van je eigen stad. Nu de herfstvakantie zich heeft ingeluid, een perfect moment om het theater in te duiken. Na de premiere in het Internationaal theater Amsterdam op 17 oktober zal het diverse theaters aan doen in het gehele land. Meer info klik hier.
Hans en Griet
De kinderen hadden een ander beeld bij Hans en Griet(je) en als snel werd voor hen duidelijk dat deze productie een hele fijne, eigen wending aannam. Bij binnenkomst van de zaal vonden ze het toch wel spannend, maar dat duurde maar even. Het decor intrigeerde ze.. ‘kijk mam, ik zie daar achter iets bewegen’. Met name de humor sprak ons aan waarbij er veel geniffeld werd.
Met name de rol van de vrijgevochten heks sprak ons aan, die Griet aanstuurt haar vrijheid na te jagen. De verschillende insteken zijn vernuftig bedacht zodat iedere leeftijd en doelgroep zich er in zal herkennen: jong, oud, man én vrouw. De voorstelling werd instrumentaal en muzikaal omlijst dat ons allemaal heeft doen nadenken. En laat dat nu precies de reden zijn dat ik zo dol ben op theater.
De oogjes van de kinderen weken geen moment af van het tafereel dat er voor zich afspeelde. Het zit vernuftig, slim en origineel in elkaar en is een absolute aanrader om met je kinderen te bezoeken!
Het verhaal
In deze productie verdwalen Hans en Griet niet in het bos, maar hebben ze huis en haard verlaten om de stadsjungle te ontdekken. Ze zwerven ’s nachts door de verlaten straten van de grote stad en ontmoeten op hun struintocht allerlei wonderlijke figuren. De vadsige PatatDuif steekt zijn mening over de stad niet onder stoelen of banken dat voor veel gegiechel in de zaal zorgt. De Nachtvlinder belooft je een geweldige avond en de Draaiorgeldraaier laat van zich horen met zijn valse muziek. Het toneelspel van de acteurs is om door een ringetje te halen en de outfits, de bewegingen en het decor maken het een bonte en creatieve verzameling van kunstvormen.
Review
Wat hebben we genoten van deze magische mix van kunstvormen. Het acteer en zangtalent is subliem en de kinderen waren van begin tot eind geboeid. Dit komt met name doordat ze zich herkennen in het verhaal. Het videodecor is vernuftig in elkaar gezet waar kinderen hun eigen stad, plein of winkelstraat zien verschijnen aangezien de voorstelling zich aan de speelplek aanpast. Met name de outfits viel in het oog van mijn zoontje en de heks wist mijn dochter zeer te intrigeren. ‘Want eigenlijk is ze toch best lief mama?’
“Het is niet erg om te verdwalen, dan kom je nog eens ergens.”
Educatief
Het is ook een zeer educatieve voorstelling met dubbele lagen. Er werd na de voorstelling dan ook nog lang nageklets over de vader en moeder en het nare broertje. Voor scholen is het dan ook van toegevoegde waarde. Alle klassen die naar de voorstelling gaan, krijgen zelfs een survival kit mee voor in de grote stad.
Credits
Een grote duim omhoog voor de cast, bedenkers en iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen aan deze voorstelling. Wat hebben we genoten! Reserveer dan ook zeker jouw tickets! Dit wil je gezien hebben!
regie Paul Knieriem | compositie Engelbert Humperdinck, Genevieve Murphy | muzikale leiding Romain Bischoff | libretto Jibbe Willems | met Laura Bohn, Jan-Paul Buijs, Yung-Tuan Ku, Arnout Lems, Genevieve Murphy, Nienke Nasserian, Carl Refos, Michaela Riener, Rop Verheijen
Hans en Griet wordt gemaakt met financiële steun van De Versterking en Stichting Melanie.
Liefs Olivette
Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat