Delen vinden we super lief

Met de klimaatcrisis die momenteel gaande is, is het belangrijk om te verduurzamen. Waar hoog op in gezet wordt is elektrisch rijden. Maar een elektrische auto moet ook worden opgeladen. Dit kan je thuis doen, maar als je onderweg bent heb je een laadpas nodig. Maar wat is een laadpas en hoe werkt deze? En hoe kun je het beste de verschillende laadpassen vergelijken, zodat je het voordeligst uit bent met het opladen van je elektrische auto? In dit artikel vertellen we je hier alles over. Lees je mee?

laadpassen vergelijken, laadpas, elektrisch rijden, autorijden, tanken

Wat is een laadpas en hoe werkt deze?

Elektrisch rijden is natuurlijk helemaal van nu, maar waar laad je je elektrische auto op als je onderweg bent? Verspreid over Nederland vind je tegenwoordig overal openbare laadpalen. Ook bij de bekende hotelketens zijn ze op elektrische auto’s voorbereid en kun je met gemak je auto opladen. Om je auto hier te kunnen opladen, heb je echter wel een speciale pas nodig: de laadpas.

Maar hoe werkt de laadpas? Als je een lege tank hebt dan ga je naar een tankstation en reken je bij de kassa af voor een volle tank. Bij het laden van een auto werkt dat net even wat anders. Eerst sluit je je elektrische auto aan op de laadpaal met de laadkabel. Daarna scan je de laadpas bij de paslezer van de laadpaal. De paal wordt zo opengesteld voor jou en het opladen start. Je betaalt dan voor het aantal kWh stroom dat je gebruikt tijdens het opladen. Zodra je klaar bent met laden, hou je de pas opnieuw tegen de paslezer. Het opladen stopt dan en daarna kun je je elektrische auto weer afkoppelen.

Laadpassen vergelijken: waar let je op?

De ene laadpas is zeker de andere niet, dus het vergelijken van de verschillende laadpassen loont zeker. Online is hier veel over te rug te lezen waarbij de volgende punten opvielen. Zo verschillen de tarievenbij tankstations net als brandstofprijzen. Bovendien mogen alle aanbieders zelf hun voorwaarden bepalen. Zo kan een starttarief per laadsessie berekent worden met een lager tarief per kilowattuur. Ook zijn er twee soorten laadpassen: de gratis laadpas zonder abonnement, die een hoger tarief rekent en de laadpas met abonnement, met een relatief scherper tarief. Jouw persoonlijke wensen zijn hierin cruciaal waarbij beide vormen hun eigen voor- en nadelen hebben. Velen hebben een eigen laadpaal en hoeven niet vaak hun auto op te laden aan een publieke laadpaal. Een abonnement is dan niet nodig. Als je veel onderweg bent is, is een pas met abonnement voordeliger en praktischer.

Voor meer tips over elektrisch rijden, kun je op deze link klikken. Zelf rijden we dit jaar nog op benzine en tante nvoor dat we de tank

Tot slot

Nederland is een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden en heeft ook op veel plekken mogelijkheden om je auto op te laden. Niet in alle landen hebben ze een goede laadinfrastructuur, al zien we hier wel positieve ontwikkelingen. Met een laadpas kun je nu dus de auto opladen bij verschillende laadpunten in zowel Nederland als Europa en ben je goed duurzaam bezig. Voor ons zal dat begin volgend jaar van toepassing zijn als we de benzine auto inruilen voor een elektrische variant. Het leasecontract is dan afgelopen en kiezen we voor de duurzame variant. Het zal even wennen worden, maar we zijn er klaar voor!

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter | Facebook | Youtube | Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief