Het was zover: de langverwachte gezinsvakantie! We hadden alles tot in de puntjes voorbereid, van de route, tot de bagage en hadden zelfs de fietsen al geïnstalleerd op onze fietsendrager. In de vroege ochtend konden we vroeg vertrekken richting de Dordogne. Toen we de fietsendrager aan de trekhaak bevestigden, merkten we dat deze wat wiebelde. Het leek plausibel, draaiden de duwstang strakker aan en vertrokken met goede moed. Toch hebben we de hele rit angstvallig in de achteruitkijk spiegel gekeken. Herkenbare situatie? Geen paniek! Met onderstaande handige checklist hebben we gecheckt wat er mis kon zijn zodat we toch met een gerust hart veilig aankwamen en jou de stress kunnen besparen.
Onze fietsendrager avonturen
Tijdens onze recente reis ontdekten we dat onze fietsendrager, die plaats biedt aan drie fietsen met een uitbreiding voor een vierde, enigszins wiebelde. Dit viel vooral op toen we over de gekende Belgische snelweg vol gaten reden en we kleinere, kronkelige wegen in Frankrijk bereden waar het rijden een flinke uitdaging werd. Met onze fietsen aan boord, wat een totaalgewicht van ongeveer 45 kilo met zich meebracht, vroegen we ons af wat we mogelijk verkeerd hadden gedaan. Beweging is goed, maar dit ging wel heel sterk heen en weer.
Check je fietsendrager: Essentiële Stappen
Met onderstaande checklist voorkom je gevaarlijke situaties. Alles boven veiligheid en ongeschonden fietsen op je vakantie adres.
1. Bevestiging: De basis
Begin met het controleren of je fietsendrager stevig op de trekhaak is bevestigd. Draai alle bevestigingspunten goed vast en check vervolgens of de fietsendrager kan draaien of bewegen op de trekhaak/kogel. Als dat zo is kun je het strakker aandraaien om te zorgen dat de drager zo strak zit als in beton gegoten. Ga er anders ook zelf op staan om te checken.
De beugel, waarmee je de boel op de trekhaak vastzet, moet dan ook niet te los zitten. Dit kun je verhelpen door de stelbout in de beugel aan te draaien, zodat de beugel met kracht klemgezet kan worden rond de kogel. Bij diverse Thule fietsendragers kun je de kogelklem zeer fijn afstellen met 1 of soms 2 stelmoertjes. De standaard trekkogels kunnen soms enkele tienden van een mm verschillen per soort automerk, door slijtage en/of roestvorming. Dit verschil merkten toen we onze fietsendrager wisselden op een andere trekhaak..
Controleer ook de maximale kogeldruk van je voertuig en vergelijk deze met de specificaties van de fietsendrager. Dit zorgt ervoor dat de kogeldruk binnen veilige limieten blijft en de stabiliteit niet in gevaar komt. De meeste auto’s met trekhaak zullen een kogeldruk hebben van zo’n 50 à 75 kilo dat in het serviceboekje gecheckt kan worden. Dat betekent overigens dat er max 50 of 75 kilo op de haak gedragen kan worden, inclusief de fietsendrager!
Het gewicht van jouw fietsendrager is online te vinden en stond bij onze Thule fietsendrager op de drager zelf. Dit kan ook al snel 15 tot 25 kilo zijn, houd daar rekening mee, want fietsen wegen ook al snel 15 kilo en e-bike’s 25 kilo. Zorg er dus voor dat je rekensom klopt!
2. Draagarmen en klemmen: houd alles op zijn plaats
Controleer de draagarmen en klemmen van de fietsendrager goed. Deze moeten stevig vergrendeld zijn en ervoor zorgen dat de fietsen goed op hun plaats blijven. Onze Thule klem hoor je goed klikken als ze stevig genoeg vast zitten. Check ook of alle bevestiging riemen goed zijn aangespannen en dat er geen speling is. Een stevige bevestiging voorkomt wiebelen tijdens het transport en verhoogt de stabiliteit van je setup.
En zoals hierboven eerder vermeld, zorg ervoor dat het totale gewicht van de fietsen binnen de maximale draagcapaciteit van de fietsendrager valt om stabiliteitsproblemen te vermijden. Een te groot gewicht kan grote ongelukken veroorzaken.
3. Gewichtsverdeling: balans is belangrijk
Verdeel het gewicht van de fietsen gelijkmatig over de fietsendrager. Dit helpt om een goede balans te behouden en voorkomt overbelasting. Door het gewicht gelijkmatig te verdelen, minimaliseer je wiebelen en bevorder je de stabiliteit van de drager. Gekgenoeg was de kinderfiets van de oudste 20kg en de mountainbike slechts 12kg. Hierdoor zetten we de volwassen fiets achterop.
Wanneer is wiebelen normaal?
Het is goed om te weten dat een zekere mate van wiebelen normaal kan zijn. Dit komt door de flexibiliteit van het materiaal en de koppeling met de trekhaak. Een beetje wiebelen is vaak onvermijdelijk en hoeft niet altijd een reden tot zorg te zijn. Als je door je achterraam kijkt, zie je ook de boven- en middenkant van de fietsen en niet de ‘basis’ die muurvast zit. Een paar centimeren speling is dan ook normaal.
Conclusie: Voorbereiding Is Alles
Hoewel een beetje wiebelen normaal kan zijn, is het belangrijk om te zorgen voor een grondige controle van je fietsendrager. Door de bevestiging, draagarmen, klemmen en het algemene onderhoud regelmatig te inspecteren, kun je veelvoorkomende problemen identificeren en verhelpen. Vergeet niet de maximale kogeldruk en draagcapaciteit van de fietsendrager te controleren om veilig op pad te gaan.
Met deze inzichten hopen we dat je met een gerust hart op je volgende avontuur kunt vertrekken, net zoals wij dat uiteindelijk konden. Bij ons was de balans niet goed en we hebben de duwstang strakker aangedraaid. Het gewicht was binnen de normen, al zat het tegen de grens aan van het maximum. Als de fietsen groter gaan worden overwegen we toch wel de Thule UpRide, een fietsendrager voor op het dak met wielbevestiging.
Veel plezier op vakantie en vooral een veilige reis gewenst!
Olivette
Volg je ons als op Facebook | Tiktok |Instagram | Pinterest | Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat