Knutselen, creatief, creativiteit , creatief vermogen

Creativiteit ontstaat wanneer kinderen tijd en ruimte krijgen om spelenderwijs te experimenteren en de mogelijkheden van het spel ontdekken. Ze dagen zichzelf op heel veel verscheidene manieren uit en hebben ons als ouders eigenlijk helemaal niet nodig om aan de slag te gaan, of om iets voor te kouwen. Het creatief vermogen van kinderen is bewonderenswaardig!

De honderd talen van kinderen en hun creatief vermogen

Knutselen, creatief, creativiteit

Er zijn oneindig veel manieren waarop kinderen hun gedachten, gevoelens en verbeelding kunnen uiten, verkennen en verbinden.” Dit wordt ook wel heel mooi “de Honderd Talen van Kinderen” genoemd en staan symbolisch voor de eindeloze mogelijkheden bij kinderen. zinder veel te dien benutten we het creatief vermogen van de kindjes.

Creativiteit

Knutselen, creatief, creativiteit

Het versterken van het creatief vermogen van kinderen, gaat veel verder dan knutselen en spelen met knutselmateriaal. Als ze ermee aan de slag gaan, doen ze een beroep op het kritisch denkvermogen. Ze proberen problemen op te lossen en leren samenwerken te werken. Ik sta soms versteld van wat ze nu weer gemaakt hebben van de kartonnen doos, stapels papier, schoenendozen en rietjes. De creativiteit is grenzeloos!

Het is dan overigens wel fijn dat de materialen goed werken! Het zorgde voor veel frustraties op camping Bakkum toen de knipscharen niet werkten, of als er maar 1 tube lijm voorhanden is. Uiteindelijk gaven ze er wel hun eigen draai aan, maar dat duurde wel eventjes.

Knutselen, creatief, creativiteit , picknicken

Kinderen luisteren en verwoorden de voorgelegde ideeën en nemen vaak initiatief naar eigen inzicht. Op school zie je soms tig dezelfde knutsels, maar als je ze een thema geeft, gaat het juist alle kanten op en is elke creatie anders en uniek. Onwijs tof en eigen! Het is leuk om te zien dat ze risico’s durven te nemen, fouten leren maken en een gezonde dosis nieuwsgierigheid creëeren.

Knutselen, creatief, creativiteit

De grootste uitdaging ismisschien wel het kunnen omgaan met teleurstellingen. Niet altijd even makkelijk voor mijn kinderen, maar onwijs belangrijk om dat als vaardigheid te leren. Strontvervelende kinderen zijn niet aan mij besteed. Of als ze om elk wissewasje hun tranen opzetten wuif ik het ook liever weg. Teleurstellingen horen erbij. “Balen, kan gebeuren, droog je tranen en hoe lossen we het op?”

Belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst. Het biedt kinderen die rijke en gevarieerde leeromgeving, zodat zij kunnen uitgroeien tot creatieve volwassenen. En tsja voor ons als ouder niet altijd een eenvoudige taak

The Hundred Languages of Children

In dit gedicht geeft Reggio-Emilia de belangrijke rol weer die verbeelding en ontdekking spelen bij het leren van jonge kinderen. Veel van deze filosofie is gebaseerd op het beschermen van kinderen tegen de geïnstitutionaliseerde doctrines die al vroeg in hun leventjes komen. Het ‘vrij denken’ wordt vaak gelimiteerd en beperkt en begrenst het creatief vermogen. Terwijl de nieuwsgierigheid van een kind zo waardevol is. En om “het hokjes denken” af te leren is vaak veel lastiger om het te stimuleren!

The child is made of one hundred.

The child has a hundred languages a hundred hands

a hundred thoughts

a hundred ways of thinking

of playing, of speaking.

A hundred.

Always a hundred ways of listening, of marvelling, of loving a hundred joys for singing and understanding

a hundred worlds to discover

a hundred worlds to invent

a hundred worlds to dream.

The child has a hundred languages (and a hundred hundred hundred more) but they steal ninety-nine.

The school and the culture separate the head from the body. They tell the child:

to think without hands

to do without head

to listen and not to speak

to understand without joy

to love and to marvel only at Easter and at Christmas.

They tell the child:

to discover the world already there

and of the hundred they steal ninety-nine.

They tell the child:

that work and play

reality and fantasy

science and imagination

sky and earth

reason and dream

are things that do not belong together.

And thus they tell the child that the hundred is not there. The child says:

No way. The hundred is there.

Loris Malaguzzi – Founder of the Reggio Emilia Approach

Het creatief vermogen van kinderen is een groot goed. Ik kan er van genieten als ze opgaan in hun rol, kunstwerk of rollenspel.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Instagram  Twitter Facebook Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat