Delen vinden we super lief

kerst kerstcommercials kerstcommercial Het is weer zover, de kerstperiode komt eraan en de tranen trekkende kerstcommercials verschijnen op TV. Leg de tissues maar klaar! Het was weer een wachten op de mooiste varianten en daar kan ik echt van smullen! De nostalgische gevoelens komen naar boven en vaak pink ik een traantje weg!

In Engeland begonnen John Lewis en Sainsbury’s ermee en het fenomeen van kerstcommercials is overgewaaid naar Europa. Afgelopen jaar waren Plus en AH de winnaars in Nederland met hun kerstcommercial en nu komt er ook een prachtige mini-film vanuit Scandinavië. En check de commercials dit jaar van Sainsbury’s, Debenhams, Marks & Spencer en Tesco die in november hun kerstcommercials bekend hebben gemaakt! Welk kerstfilmpje heeft jouw voorkeur?

SAINSBURY

In de “the big night”video van Sainsbury’s staan schoolkinderen te dansen, zingen, springen en acteren. Zenuwachtig staan ze op het podium in een kerstvoorstelling die gegeven wordt voor hun ouders. Het draait om het 8 jarige jongetje die het optreden van zijn leven gaat geven voor zijn moeder. Tranen trekkend en geeft me een gevoel van herkenning en nostalgie, snif….

Aan jou de eer om te zeggen of het lijkt op onderstaande kerstvideo. Criticasters gaven online namelijk te kennen dat de twee kerstcommercials wel heel vele op elkaar lijken. En tsja zie jij overeenkomsten tussen de kerstcommercials van John Lewis en Waitrose & Partner? En ach het is elk jaar wel weer een kerst rel waar de Britten iedere keer weer van smullen.

DEBENHAMS

Met het liedje ‘Star’van Kiki Dee  op de achtergrond  kijken we naar de feestelijke campagne van Debenhams. De focus hierin is gericht op het moment en gevoel dat je krijgt als je realiseert dat je hét perfecte cadeau hebt gekocht. Origineel en lief! Ik krijg spontaan zin in het geven van de cadeaus aan de kinderen. Dat gevoel is immers onbetaalbaar. Je weet gewoon dat ze er heel blij van zullen worden!  #YouKnowYouDidGood #doabitofDebenhams Dit zijn kerstcommercials naar mijn hart!

JOHN LEWIS brengt ons terug in de tijd…. “Sweet memories”disney kerstborrel wijn kerst

John Lewis en Sainsbury’s begonnen met het lanceren van het fenomeen “kerstcommercials” Dit jaar waren de verwachtingen hooggespannen aangezien John Lewis op zich liet wachten met de lancering van de campagne. Wat zullen ze gesmuld hebben om de geruchten die allemaal de rondte gingen. Niemand minder dan ‘Sir Elton John’, heeft namelijk een bijzondere rol gekregen. Zelfs de luifel in Oxford street was veranderd in ‘John’ voor de campagne.

In het bijzondere verhaal, blikken we terug op zijn jeugd ,waar Sir Elton John zijn eerste piano kreeg met kerst . De commercial duurt maar liefst meer dan 2 minuten waarbij je zult smelten. Een cadeau met kerst is immers vaak ‘meer dan een cadeau” Het gaat er niet om wat  je geeft, maar wat een cadeau voor iemand kan betekenen. Het geeft ons weer het echte feestdagengevoel

TESCO

In de kerstcommercial van Tesco zien we hoe verschillende Families kerst vieren en vooral wat ze eten: ‘However you do Christmas, everyone’s welcome at Tesco’  is de boodschap. Tesco geeft hiermee  op een bijzondere manier aandacht aan zijn kerstaanbod.

MARK and SPENCER’S

Wat maakt kerst nu echt kerst? Op deze vraagt lijkt Marks & Spencer antwoord te geven in een 60 seconde durende kerstcommercial. Merkambassadeur Holly Willoughby komt meteen in beeld en laat vervolgens zien wat de ‘musthave’s en benodigde outfits zijn voor de feestdagen. Model David Gandy speelt ook een fijne rol in de commercial. Laat de feestdagen maar komen.

En ook komt er één van de prachtigste kerstcommercials ooit uit Scandinavië!

Elkjøp

De Scandinavische electronicawinkel Elkjøp heeft ook een tranen trekkende commercial gelanceerd. En laat ik daar nu echt fan van zijn! Het is maar liefst een 4 minuten mini-verhaal waar herinneringen, liefde, pijn en verlies aan je voorbij komen. Een kerstcommercial waar je hart van gaat smelten en misschien zelfs wel een traan bij gaat wegpinken. De film eindigt met slogan van het merk: ‘To Give More’. De bedoeling van de video is het beeld meegeven dat Elkjøp een betere band tussen mensen creërt.’

“Sometimes there is so much to say. So many words to choose from. And sometimes there is nothing to say. Because words are not enough. But what is hard to say can sometimes be easier to give. So, what does it mean to give? With a little extra thought, a little extra devotion, it can become more than just a gift. And things, can become something more than things. Let’s add some extra thought behind the gifts this Christmas, and let the gifts become more than just gifts.” Tekst Elkjøp 

Gerelateerde blog: Familietradities komen weer tot leven met kerst

Nederlandse kerstcommercials

En ook in Nederland zijn we goed in het maken van tranentrekkers, getuigen onderstaande kerstcommercials. Heb je ze al gespot:

LIDL

In de kerstcommercial van Lidl schittert Beau van Erven Dorens die de sjaak is om het diner te organiseren met zijn dispuut ‘kerstballen’. De focus hierin ligt op het kerstassortiment Delicieux van de Lidl. Ietwat kakkineus en brengt wel een glimlach op mijn gezicht.

JUMBO

Bij de jumbo schuiven aan bij de ‘jumbo familie” Het bekende gezin is onmisbaar in de jumbo reclame. En deze keer schuiven bekenden aan. Zowel Jeroen van de Boom, Sven Kramer, Steven van Kruijswijk, Carlijn Achtereekte, Dylan Groenewegen en Roy Donders zien we ten tonele verschijnen. En niemand minder dan Max Verstappen viert het diner mee en zorgt dat de champy op tijd wordt geleverd..  Jumbo heeft alles in huis voor een geweldige Kerst. Het credo van Jumbo: Maak van jouw Kerst een onvergetelijk, gezellig, warm én lekker (familie)feest. Het familie gevoel voert echt de boventoon.

PLUS

Bij deze kerstcommercial is het haast onmogelijk om geen traan te laten! Toen ik de commercial voor het eerst zag, wist ik het dan ook niet droog te houden.En ongetwijfeld velen met mij. Het weergeeft het gevoel van gemis. het is echt prachtig gefilmd….

ALBERT HEIJN

De kerstcommercial van Albert Heijn is origineel ingestoken door de gehele december als bijzonder uiteen te zetten. Het bij elkaar zijn en samen mooie momenten meemaken is wat een belangrijke rol speelt in december. Hét moment om net iets meer moeite te doen en eens echt uit te pakken. En dat doen ze als Albert Heijn ook, omdat het december is. Ze benoemen ook nog even dat ze meer dan 500 producten hebben speciaal voor de feestdagen. dit laten andere merken ietwat achterwege.

Bovenstaande merken hebben kosten nog moeite gespaard om de feestdagen bijzonder te maken.

Klassiekers, de kerstcommercial van van afgelopen jaar

En ook blikken we nog graag even terug op afgelopen jaar, want ken je ze nog?….smelt

ALBERT HEIJN

In onderstaande bekroonde Christmas video van AH volgen we een oudere man die een oogje heeft op de de buurvrouw. Op kerstavond belt hij bij haar aan en wil niet met lege handen aan komen. Hij schuifelt in de verse sneeuw naar de Albert Heijn en dan.……. Een traan, een lach, eten, drinken en familie dat is een ideaal recept voor een emo- kerstreclame. Niet voor niets bekroond met een gouden Loekie

PLUS SUPERMARKTEN

Bij de Plus-kerstcommercial is het voor vele gescheiden ouders een tranentrekker. We volgen een jong meisje dat tussen haar gescheiden ouders pendelt en krijgt het niet over haar hart om papa alleen te laten. Als het kerst is, zit er volgens haar maar één ding op om ze samen te brengen..

En… welke is je all-time favorite? Er zijn weer diverse kerstcommercials gelanceerd. Ik ben benieuwd. Hier kan ik echt enorm van genieten. Voor nu alvast een hele fijne kerst!

Gerelateerde blog: Kerst en sinterklaasinkopen met Zalando Lounge

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter  Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief