Delen vinden we super lief

Mijn stoere kerel houdt van sportieve outfits. Hij werkte lang in de banksector en ging dagelijks strak in pak naar kantoor. Ik maakte dan ook een sprongetje toen hij naar een omgeving ging waar het dragen van een pak geen must meer is, tenzij je officiële externe meetings hebt. ‘Lucky me’, want een stoere jeans met een toffe trui, shirt, of denim jasje staat zoveel stoerder. Aangezien manlief een sportieve bouw heeft met getrainde bovenbenen, is het voor hem een crux om fijne gestylde broeken te kopen. Een vriend wees ons op ‘”Amsterdenim – AAA quality goods from XXX” en ik was echt blij verrast! Origineel, stoer, fashion met een bijzonder verhaal.

Amsterdenim voor iedere man en elk postuur

Ben Fokkema is grondlegger van het instagrammsble jeansmerk ‘Amsterdenim’ dat zijn geboortegrond Amsterdam tot in de kleinste details doorvoert. Je ziet in alles dat er veel ‘blauw bloed’ door zijn aderen stroomt. De collectie is stoer, kwalitatief en inderdaad… blauw… Aangezien mijn man met grote regelmaat een belangrijke presentatie mag geven, hamer ik er op dat zijn kleding ook stoer en hip mag zijn. Niks mainstream, of saai! Nee, geef mij maar een toffe blouse, hoody met stoere knopen, of een gilet en een jeans waar mannen een goede kont in hebben, welk postuur ze ook hebben.

Sta d’r maar aan… een presentatie geven voor zo’n duizend man . Een goede eerste indruk is een must!

Wat me vooral aanspreekt, is dat iedere spijkerbroek, of kleding item uit de collectie van Amsterdenim een oerHollandse naam kreeg, van Klaas, Jan, Johan tot aan Freddy. Vooral Freddy, vernoemd naar Freddy Heineken, sprak m’n sidekick aan als Heineken medewerker!

Het gestreepte, katoenen gilet van Amsterdenim heeft een V-hals en knoopsluiting. Met deze look heeft veel complimenten mogen ontvangen!

Het idee achter de naamgeving is dat Amsterdenim vindt dat de jeans door iedere man gedragen zou kunnen worden, of je nu een stevig of smal postuur hebt. Naast comfort valt me vooral op dat ze een groot oog hebben voor detail. Het is een kledingmerk naar mijn hart dat al begint bij het logo!


De punten in het logo staan voor de welbekende daken van de Amsterdamse huisjes aan de grachten en de zeilen van een boot dat linkt naar de rijke ruilhandel geschiedenis van de stad.

Amsterdam in elke stik

Eén van die details is het logo dat achter op de broeken wordt gestikt. Het refereert aan de puntdaken van de Amsterdamse huizen, zeilen, de welbekende bruggen van de hoofdstad, de grachten, diamanten en natuurlijk aan het merk Amsterdenim, waarvan alle letters in het logo zijn verwerkt.

Het Freddy-jasje van Amsterdenim is ‘the best gift ever’ voor mijn Heineken liefhebber en als je er werkt al helemaal!

En niet alleen over het logo en de naamgeving is goed nagedacht. Zo is de Amsterdamse Gouden Bocht (het prestigieuste deel van de Herengracht in Amsterdam) verwerkt in de stiksels van de broekzakken. Echt een fashion statement dat zijn eigenheid geeft aan de jeans. En ‘last but not least’ zijn de broeken getaand. Dit is een eeuwenoude techniek die gebruikt werd om zeilen van schepen sterk te maken.

‘No guts, No fun’ de kids shines in Indian Blue Jeans

‘Back in de day’ hingen deze zeilen in een koperen pot met kokend water en eikenschors waardoor ze een bruine teint kregen. Hiermee ging de stof niet anderhalf, maar liefst twintig jaar mee. Bij Amsterdenim hebben ze de zeilen simpelweg vervangen voor jeans. Mijn man Kay kan dus nog heel wat jaren slijten in zijn ‘Klaas’ jeans! Hij was ook gelijk verkocht bij het passen! Hij bestelde zelfs een trui, blazer en denim jacket erbij, omdat hij zo onder de indruk was van de stoffen, het merk en de pasvorm.

‘Kleding maakt de man’

De grenzen over

Drie jaar na oprichting heeft Amsterdenim ook de Scandinaviërs en Duitsers weten te bereiken en hijsen ze zich internationaal maar wat graag in deze trendy jeans. Het toffe merk zal ongetwijfeld nog heel veel denimland voor zich winnen. Het is echt een frisse wind in de wereld van jeans en in de kast van manlief!

Liefs Olivette,

Olivette is ook actief op Twitter|Facebook| Youtube| Instagram en vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief