Delen vinden we super lief

Wie goed kan lezen, leest graag. En wie graag leest, leest veel. Wie veel leest, kan dan weer heel goed lezen… enzovoort. Hoe meer kinderen oefenen, hoe leuker ze het vinden om te lezen! Maar kinderen kunnen ook moeite hebben met lezen? Wat doe je dan?

Moeite met lezen

Het vriendje van m’n zoontje was zo’n intelligente en nieuwsgierige jonge geest, hij kon letterlijk als een spons informatie opzuigen. Hij had echter een groot probleem als het op lezen aankwam. Zijn ogen sprongen overal behalve op de pagina.

Hij kon geen letters uit het hoofd leren en geen woord zien, ze hadden allemaal aangenomen dat hij op een natuurlijke manier zou leren lezen, aangezien hij zo gemakkelijk leerde praten, maar integendeel, lezen was een enorme struggle.

De korte zinnen, duidelijke illustraties en afwisselende lay-outs maken het leren lezen voor een kind niet alleen makkelijker, maar ook veel leuker!

De derde klas was een zware dobber vanwege het wankele begin met letters herkennen en lezen. Het goede nieuws was dat hij tegen het einde van zijn klas een uitstekende lezer werd. Alles werd uit de kast getrokken waarbij een paar strategieën een significant verschil hebben gemaakt. We delen deze graag aangezien er meer ouders zijn met dit probleem en ze ook voor jouw kind van nut kunnen zijn. Dezelfde tools heb ik ingezet bij mijn zoontje die zijn kleine achterstand ook heeft weten in te halen!

De vier ultieme tips

1. Zoek in een vroeg stadium leesondersteuning.

Als je merkt dat je kind in groep 3 zit en bij het lezen achterloopt op zijn klasgenoten, WACHT dan NIET. Vroege leesachterstanden zijn signalen van toekomstige leesproblemen en als ze moeite met lezen hebben kun je het vroegtijdig voor zijn. Als je kind één van de weinigen is die met de tijd leren lezen, geweldig! Maar de meeste kinderen met leesachterstand hebben zowel leesondersteuning op school als privé nodig om het niveau bij te houden. Wij waren er als de pinken bij omdat ons zoontje sip naar huis kwam. Ook de leerkracht signaleerde de achterstand waardoor we er hard aan trokken. Iedere dag een paar bladzijden hielp al!

2. Kies boeken op het niveau van je kind.

Om te leren lezen en een sterke, tevreden lezer te worden, moet een kind boeken lezen op zijn niveau. Een goede vuistregel is deze: als je kind meer dan één leesfout maakt in tien woorden, is het leesniveau waarschijnlijk te moeilijk.

Het kan ook zijn dat je je plaatselijke bibliothecaris moet vragen om te helpen bij het vinden van INTERESSANTE boeken op het niveau van je kindje. Onderzoek suggereert dat als een kind zeer geïnteresseerd is in het onderwerp, het moeite zal doen om het boek te lezen. Meisjes boeken bij jongens werken dan ook niet goed, deze liet hij links liggen. Toen hij boeken ging lezen die hem aanspraken, had hij gelijk minder moeite met lezen.

Een boek met vijf leuke verhalen op eenvoudige leesniveaus voor kinderen die pas beginnen met lezen! ISBN:9789044758573 (AVI start-M3-E3 /AVI 1-2-3)| NUR 287 | €14,95 | 160 blz geb | 23,3 x 17,2 cm | volledig in kleur

3. Overweeg audioboeken.

Begrijpend lezen verbetert wanneer kinderen tegelijkertijd een boek lezen en ernaar luisteren. Dit geldt met name voor kinderen die moeite hebben met concentreren en minder goed kunnen lezen. Bij ons werkt dit goed. Doordat ze moeite hadden met lezen, voelde het audio-boek als een soort back-up.

Audioboeken mogen overigens niet worden vervangen door één-op-één leestijd met een ouder. Ouders moeten extra moeite doen om hun uitgedaagde kinderen voor te lezen. Deze inspanning bouwt vloeiend lezen, ouder-kind connectie en sterkere vocabulaire vaardigheden op. Persoonlijk lees ik mijn kinderen voor het slapengaan voor, wat ons helpt om tot rust te komen.

• Boeiende verhalen geschreven door ervaren auteurs die weten waarin kinderen zich herkennen • De kleurrijke illustraties ondersteunen de gelezen tekst • Deltas laat alle verhalen controleren door het Cito, dat ook het niveau officieel toekent

4. Moeite met lezen? Beperk het schermgebruik.

Kinderen die moeite met lezen hebben, zouden juist, vooral die in groep 3, schermgerelateerde activiteiten, zoals videogames, leren verminderen. In plaats daarvan zouden leerzame activiteiten, zoals een bezoek aan de bibliotheek, musea, of de natuur ontdekken kunnen worden aangemoedigd. Ze leren hier zoveel meer! En gaandeweg lezen ze alles water om hun heen gebeurt.

Het leren lezen is voor het ene kindje een uitdaging en de ander vind het niks aan. Met twee lezende kinderen merk ik dat ik meer ga voorlezen en er de tijd voor neem. Wat vooral belangrijk is, is dat ze het leuk gaan vinden! Ze hebben hierdoor minder moeite met lezen en pakken sneller een Donald Duck, of leuk Deltas boek!

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op TwitterFacebook |YoutubeInstagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief