Delen vinden we super lief

Bjorn Soeteman is ‘Property manager en Conciërge’ in de stad Amsterdam. “Een wattes”, wordt hem vaak gevraagd! Het is immers geen mainstream baan. Op feestjes en partijen legt hij dan ook vaak uit wat het precies inhoudt en dat het een sterk groeiende markt is in Amsterdam.

In de USA en Groot Brittannië (Londen) is het een algemeen bekend begrip, maar in Nederland krijg je toch wel vragende blikken. Toch komt er steeds meer vraag naar in de huidige woonmarkt. Bjorn vertelt dat het er in het kort op neer komt dat hij bewoners en huiseigenaren ontzorgt. Hij beheert huizen die verhuurd zijn of waarvan de eigenaar in het buitenland verblijft. Daarbij neemt hij de dagelijkse to-do lijst uit handen van huisbewoners.

Property manager

Werkzaamheden als Property Manager

De werkzaamheden kunnen variëren van het water geven van de planten, het regelen van kaartje voor een wine festival een oogje in het zeil houden bij afwezigheid, tot het coördineren van onderhoud en schoonmaak en het laten uitvoeren van onderhoud aan de auto. Geen dag is hetzelfde als Property Manager en Conciërge waar hij ook de plezier uit haalt.

Omdat het beroep nog relatief onbekend is, vragen mensen hem vaak waar zijn dag voornamelijk uit bestaat. Om hier een beeld van te schetsen heeft Bjorn voor ons een dag uit het leven van een ‘property manager en conciërge‘ beschreven.

Een dag uit het leven van Property Manager Bjorn

Geen dag is hetzelfde, maar Bjorn geeft ons een beetje een idee wat zijn werkzaamheden zoal zouden kunnen zijn: “Een typische dag zou kunnen bestaan uit het ’s ochtends uitchecken van AirbNb gasten in het ene huis en vervolgens de schoonmaakster aan het werk zetten om het huis weer klaar te maken voor de volgende gasten. Daarna reis ik naar het volgende appartement om de was van een klant op te halen en naar de wasserij te brengen. Vervolgens breng ik een bezoek aan het tuincentrum om het trottoir lente klaar te maken voor een klant en ook kreeg ik de vraag om sleutels te laten kopiëren.

Dit bericht bekijken op Instagram

Your Property Manager & Personal Concierge. Your part-time personal assistant in Amsterdam. #iamsterdam #igersamsterdam #amsterdamlife #amsterdamcity #amsterdam

Een bericht gedeeld door Bjorn Soeteman (@propertymgrconciergeamsterdam) op

In het derde huis verzamel ik de post en stuur die vervolgens door naar de eigenaar van die in het buitenland verblijft. Ook vervang ik gerust een lamp en smeer een piepende deur. Tussendoor beantwoord ik nog mijn e-mails en ben op internet op zoek naar een nieuwe kraan voor een appartement aan de andere kant van Amsterdam. Tenslotte ga ik weer terug naar het eerste huis om de schoonmaak te controleren en nieuwe AirbNb gasten te verwelkomen.

Spanning en sensatie

Niet alle dagen zijn even spannend, maar een aantal projecten sprongen er het afgelopen jaar zeker bovenuit. Dit maakte het voor mij, dat het het leukste en gevarieerde beroep van de wereld is.

Voor een klant voor wie ik al een aantal jaar AirbNb gasten verwelkomde in zijn huis in Amsterdam terwijl hij zelf delen van het jaar in Spanje woonde, begon ik na verloop van tijd steeds meer dingen te doen. De post doorsturen, de verwarming laten repareren, zijn koelkast vervangen en uiteindelijk heb ik hem geholpen met informatie bij de Belastingdienst op te vragen.

Opknapbeurt

Na een aantal jaar waarin hij steeds minder vaak naar Nederland kwam heeft hij besloten zijn huis in Amsterdam te gaan verkopen. Het huis kon echter wel een opknapbeurt gebruiken waar de eigenaar geen zin en tijd voor had. Om vele reizen vanuit Spanje naar Amsterdam te besparen, hadden we veelvuldig overleg in het offerte traject. Er was veel hulp nodig van verhuizers en schilders en ook werden nieuwe vloeren en een keuken uitgezocht. Vervolgens hebben we van al deze offertes voor elke dienst een leverancier gekozen en zijn aan het werk gegaan.

Het regelen van afspraken, inkopen van de producten, controleren van het geleverde werk en het overleggen met de eigenaar heeft veel tijd gekost, maar leuk om te doen en het resultaat mocht er zijn. Het huis was binnen no-time en met flinke winst verkocht en de eigenaar was meer dan tevreden met mijn werk. Daar doe ik het voor!

Exclusieve delicatessen

Een andere klant vroeg mij voor een speciale en leuke opdracht. Hij kreeg belangrijk bezoek waar hij indruk op wilde maken en wilde daarvoor een aantal exclusieve delicatessen in huis hebben. Ik ben voor hem de hele stad door gefietst en heb uitstekende Champagne gehaald, heerlijk fruit bij de beste fruitwinkel van Amsterdam uitgezocht, chocolade bij Puccini aan het Singel gekocht en olijven en kaas bij de traiteur gevonden. Twee weken later vroeg hij me om een deel van deze producten nog een keer te halen. Het viel dus in de smaak.

Meedenken als Property manager

Een dame die in Engeland woont en een tweede huis aan de Keizersgracht bezit, gebruikte dit huis eerst privé voor weekend tripjes naar Amsterdam waarbij ik er steeds voor zorgde dat haar huis schoon en klaar was voor haar verblijf.

Verbouwingen

Na een tijdje werd toch besloten om het huis permanent te gaan verhuren. Voordat het in de verhuur kon, moest er echter nog het één en ander gedaan worden. De verwarming en de elektrische installatie moest gecontroleerd worden, scheuren in het plafond moest gerepareerd worden en een aantal meubels gelakt worden. Na het vervangen van verouderde spullen en het grondig opruimen en schoonmaken van de woning, was het appartement klaar voor de verhuur.

Dit was een extra interessant project omdat het onder tijdsdruk gedaan moest worden. Door veel te overleggen en te coördineren, heb ik vervolgens zelf de laatste puntjes op de i gezet. Het huis is verhuurd aan een miljardair die belangstelling heeft om ook van mijn diensten gebruik te gaan maken. Ik zie er naar uit!

De veelzijdigheid van het werk

Hoe veelzijdig het werk kan zijn als ‘Property manager en conciërge’, bewijst het project dat afgelopen lente op zijn pad kwam. Door goede ‘Word of Mouth, werd Bjorn benaderd om een bezoek van een groep Amerikaanse studenten aan Amsterdam mede te organiseren. De vlucht en hotel was al geregeld en ze waren op zoek naar iemand met lokale kennis voor de laatste details van hun planning. In goed overleg hebben ze de restaurants voor beperkt budget geregeld en ook een ruimte voor besprekingen in een apart zaaltje. Zijn baan is zeer divers en afwisselend.

Met de nodige creativiteit en hulp uit zijn grote netwerk, weet hij keer op keer projecten naar grote tevredenheid succesvol neer te zetten. Vooral de rondvaarttocht over de grachten op een privé schip met een live gids was een groot succes vertelt Bjorn enthousiast.

Het Amsterdam gevoel

Het voorafgaande jaar waren ze namelijk ook in Amsterdam geweest en hadden ze een reguliere rondvaart ervaren waarbij de studenten naar een vooraf ingesproken bandje moesten luisteren tussen de andere toeristen. Dit was niet bevorderlijk geweest voor het groepsgevoel. Een leuk, klein en nostalgisch scheepje met een enthousiaste schipper die tevens gids was, was veel succesvoller. Ze kregen een prachtige toer en komen dit jaar hoogstwaarschijnlijk weer naar Amsterdam.

De pijlers van een superleuke baan

Geen dag is dus hetzelfde als Property Manager en Conciërge. Het enige terugkerende aspect is dat hij zijn klanten steeds weer hoort zeggen dat ze enorm tevreden zijn. De afwisseling, het zoeken naar creatieve oplossingen, het ontzorgen en faciliteren en dan ook nog eens tevreden klanten hebben, vormen voor Bjorn de pijlers voor een superleuke baan.

Leuk om een keer mee te lezen met wat een Property Manager in Amsterdam nu precies inhoudt. Mocht je meer informatie willen, of heb je vragen aan Bjorn? Kijk dan zeker op zijn website www.bjorn.amsterdam of neem direct contact met hem op op via 06-19610134. En deel gerust deze link, hij staat open voor nieuwe samenwerkingen.

Waar sta jij elke ochtend voor op met een grote glimlach? Leuk om Bjorn zijn verhaal te lezen

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Instagram  Twitter Facebook Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat.


Delen vinden we super lief