Ga je op vakantie met het hele gezin en kom je standaard bagageruimte tekort? Dan grijp je al snel naar de bekende dakkoffer. Maar sinds een paar jaar is er een alternatief dat niet ‘op’, maar juist ‘achterop‘ de auto zit: de trekhaakkoffer. Deze bagagebox die je op de trekhaak klikt, wint snel aan populariteit, en niet zonder reden. Zelf ben ik er inmiddels groot fan van, maar ik heb ook een paar leermomenten gehad. Daarom neem ik je mee in mijn ervaringen, en vertel ik waar je op moet letten.
Wat is een trekhaakkoffer precies?
Een trekhaakkoffer is, zoals de naam al zegt, een koffer die je vastzet op de trekhaak van je auto. Het werkt eigenlijk net zoals een fietsendrager: je klemt hem vast met een hendel en hij zit stevig vast. Deze koffer biedt een hoop extra laadruimte waar je veel extra bagage in kunt opbergen. Om je een idee te geven: onze Thule Arcos trekhaakkoffer, maat L, heeft een inhoud van 400 liter en de Size M 300 liter. Dat is vergelijkbaar met de kofferbak van een gemiddelde stadsauto of compacte middenklasser!
Trekhaakkoffer versus dakkoffer: de voor- en nadelen
Er zijn duidelijke verschillen tussen een trekhaakkoffer en een dakkoffer, die verder gaan dan alleen de plek waar je ze bevestigt. Ik zet de belangrijkste afwegingen op een rij:
1. Laadvermogen
– Bij een trekhaakkoffer ben je gebonden aan de maximale kogeldruk van je trekhaak, meestal tussen de 50 en 75 kilo. Let hier goed op! Zelf ben ik een keer bijna de mist ingegaan met een overbelaste fietsendrager omdat ik zelf de kogeldruk overschatte. Die fout maak ik niet nog een keer. 50 kilo is overigens wel veel bagage en daar zul je enkel overstijgen met zware apparatuur, of natte wetsuites, of kleding.
– Een dakkoffer kan vaak wat meer dragen, omdat de maximale daklast van je auto vaak tussen de 75 en 100 kilo ligt. Ook kun je er langere spullen, zoals ski’s, makkelijker in kwijt. Iedere vakantie zijn we weer blij dat we zoveel meer mee kunnen nemen.
2. Gebruiksgemak
– Een trekhaakkoffer zit op heuphoogte, waardoor je er zonder trapje of rare capriolen bij kunt. Vooral ideaal voor zware spullen of als je snel je spullen wilt pakken. In mijn geval is het een zegen voor het inpakken van natte wetsuits en duikspullen. En als we met onze daktent op pad gaan zorgt de trekhaakkoffer voor extra laadruimte die onmisbaar is met een groot gezin.
– Een dakkoffer is door zijn hoogte wat lastiger te vullen. Je hebt vaak een opstapje of een tweede persoon nodig. Zelf hebben we de Thule Motion 3 die vanaf beide lanten te openen, maar het is altijd wel even een klim.
– De trekhaakkoffer wint qua gemak voor installatie: die klik je vaak in je eentje op de trekhaak. Het monteren en bevestigen van een dakkoffer en de dakdragers vraagt meestal om extra hulp.
3. Invloed op je auto
– Een dakkoffer maakt je auto hoger, wat in sommige landen problemen kan opleveren bij parkeergarages. In Italië moesten we hem zelfs demonteren en achter ons vakantiehuisje neerzetten. Daarnaast zorgt de extra hoogte voor meer luchtweerstand tijdens je reis, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik en meer geluid.
– Een trekhaakkoffer maakt je auto langer, waardoor achteruitrijden net wat lastiger kan zijn. Daarnaast kunnen je parkeersensoren of achteruitrijcamera minder goed werken. Zelf vond ik het inparkeren even wennen, maar na een paar keer oefenen ging het steeds beter!
4. Kosten en flexibiliteit
– Trekhaakkoffers zijn vaak duurder dan dakkoffers, zeker als je ook nog een trekhaak moet laten monteren. Dat is geen goedkope investering; bij ons kwam het in het verleden uit op een paar honderd euro extra, maar gelukkig hebben onze huidige auto’s een trekhaak.
– Als je al een fietsendrager hebt, kun je soms slim besparen. Er zijn trekhaakkoffers waarbij je de fietsendrager als basis kunt gebruiken en daardoor multi-inzetbar is. Dit geldt voro de Thule EasyFold 3 of de Thule Epos fietsendrager die een optie om een trekhaakkoffer als de Thule Santu, of Thule Onto te combineren met een fietsendrager. Dit is ideaal als je beide wilt gebruiken.
Tips voor het kopen van een trekhaakkoffer
Ben je overtuigd van de voordelen en overweeg je een trekhaakkoffer, let dan ook zeker op de volgende punten:
– Check de kogeldruk van je auto. Dit is echt cruciaal en vind je in het instructieboekje van je auto. Het gewicht van de koffer + bagage mag nooit boven die limiet uitkomen. Bij twijfel: houd een veiligheidsmarge aan. Zelf laad ik niet meer dan 35 kilo in mijn trekhaakkoffer.
– Kijk naar het formaat en de inhoud. Heb je voldoende ruimte voor je spullen, en kun je die stevig vastzetten in de koffer?
– Let op het bevestigingssysteem. Zoek een koffer die makkelijk te installeren is, liefst zonder gereedschap. Dat scheelt frustratie.
– Controleer de extra’s als een goed slot, handvatten of wieltjes kunnen enorm handig zijn. Sommige modellen zijn ook inklapbaar, wat ideaal is als je hem wilt opbergen.
– Check of het past: Past de koffer op jouw type trekhaak? Niet elk model is geschikt voor alle auto’s.
Mijn persoonlijke ervaring
Toen ik voor het eerst over een trekhaakkoffer hoorde, was ik sceptisch. “Wat kan dat nou toevoegen boven een dakkoffer?” dacht ik. Maar na onze eerste gezinsvakantie met de trekhaakkoffer was ik om. Het gebruiksgemak en de lagere brandstofkosten gaven voor mij de doorslag. Zeker met de spullen van de kinderen (lees: natte zwemspullen, wandelschoenen en modderige laarzen) bleek de bereikbaarheid op heuphoogte echt een groot pluspunt.
Of het iets voor jou is, hangt natuurlijk af van je auto, bagage en persoonlijke voorkeur. Maar ik kan je uit ervaring zeggen: de trekhaakkoffer is een serieuze gamechanger voor vakanties.
Marjolein
Volg je ons als op Facebook | Tiktok |Instagram | Pinterest | Youtube. We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat