Delen vinden we super lief

Intermittent fasting is helemaal hot en happening. Het betekent letterlijk onderbroken of periodiek vasten. Er kunnen verschillende redenen zijn om voor een bepaalde periode te vasten: een religieuze of spirituele reden, een politieke reden of vanwege gezondheidsredenen. Vooral dit laatste trok mijn aandacht, omdat ik bezig ben met afvallen in mijn eeuwigdurende strijd tegen de kilo’s. Maar wat is er dan precies gezond aan, vraag je? Dat ga ik je nu vertellen!

9789044756241 | Pepe Peschel | NUR 443 | €19,95 | 144 blz | geb 21,7 x 17,5 cm | volledig in kleur

Intermittent fasting

Een aantal uren na het eten van je laatste maaltijd, treedt het proces ‘autofagie’ in werking. Dit houdt in dat de cellen in je lichaam zich gaan verjongen door kapotte onderdelen te verwijderen en de rest schoon te maken en te hergebruiken. Het is dus eigenlijk een soort zelfreiniging van het lichaam. Wetenschappers zijn er niet helemaal over uit wanneer de laatste maaltijd dit proces in gang wordt gezet, de opvattingen variëren van 10 tot 72 uur na de laatste maaltijd. Dit betekent dat je minimaal 10 uur niet ‘moet’ eten, de overige uren ‘mag’ je wel eten. Deze zelfreiniging kan verschillende gezondheidsvoordelen opleveren:

‘Van een paar dagen niet eten val je niet af. Maar schiet “inter- mittent fasting” niet af als de zoveelste dieethype.
Het kán gezond zijn.’
NRC.nl

Gezondheidsvoordelen

  • Positieve effecten bij chronische ontstekingen
  • Vermindering van pijnklachten bij hart- en vaatziekten
  • Beter bestand tegen stress
  • Vermindering van hooikoortsklachten en exceem
  • Stimuleert afvallen
  • Hogere intelligentie
  • Lagere hartslag in rust
  • Lagere bloeddruk
  • Positieve invloed op de darmmicrobioom
  • Minder kans op jojo-effect bij afvallen
  • Stimuleert de vetafbraak

Tel uit je winst

De gezondheidsvoordelen lijken aardig aan te tikken. Zeker de moeite om te proberen dus, dacht ik zelf. Een bijkomend voordeel leek me, dat ik me waarschijnlijk beter aan mijn WW-smartpoints kan houden. Ik hoef zo namelijk minder lang met mijn punten te doen. En als ik ook nog eens minder koolhydraten neem, komt het helemaal goed! Online is er zoveel informatie over intervalvasten te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Waar te beginnen?

Periodiek vasten
• helpt tegen diabetes
• is goed voor het humeur en je brein
• stimuleert een evenwichtige darmflora • is gezond voor het hart
• gaat overgewicht tegen
• vertraagt de veroudering

Slank en gezond met intervalvasten

Ik kwam het boek ‘Slank en gezond met intervalvasten’ van Pepe Peschel tegen en dat leek me een goede begin om mee van start te gaan. Hoewel de plaatjes op de voorkant doen vermoeden dat het om een kookboek gaat, is het veel meer dan dit. Zeker de helft van het boek geeft informatie over intervalvasten. Zo helpt het je kiezen welke methode het beste bij je past: volgens het uurritme, waarbij je bijvoorbeeld 16 uur niet eet of volgens het dagrimte, waarbij je bijvoorbeeld om de dag vast.

Wetenschappelijk onderlegt

Ook behandelt het de verschillende gezondheidsvoordelen zoals hierboven benoemd, met daarbij wetenschappelijk onderbouwde uitleg. Vasten gaat vaak gepaard met minder eten, waardoor je afvalt. Het is daarom extra belangrijk om te zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en genoeg van alles. Ook hier wordt aandacht aan besteed in het boek.

Het boek sluit af met een diverse recepten voor zowel ontbijt, lunch, diner al tussendoor. Uiteraard gezond en met de juiste voedingsstoffen. Kortom: ben je nieuwsgierig naar intermittent fasting, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan is dit boek zeker een aanrader om je op weg te helpen en inspiratie op te doen.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat.


Delen vinden we super lief