Delen vinden we super lief

Soms al om half zeven hoor ik het geritsel. Kleine voetjes op de trap, de schuifdeur die zachtjes dichtgaat en dan het bekende opstartgeluid van de iPad. De wereld slaapt nog, maar bij ons thuis is het Roblox-universum alweer wakker. “Kijk! Ik heb een legendarisch ei!” roept hij trots naar zijn broertje, die ook al naar beneden was gesneakt en hiermee het halve huis weet te wekken. En even later schuif ik ook aan, half slapend, met koffie in de hand, kijkend naar een virtuele kip die blijkbaar meer waard is dan mijn hele spaarsaldo. “Define egg, mythical egg, jungle en de bug,… De Roblox termen vliegen me om de oren.

Een verslaving die op de loer ligt

Het is ongekend wat voor invloed het schermpje invloed heeft op jonge kinderen. Roblox, Fortnite, of Minecraft is allang geen simpel tijdverdrijf meer; het is een compleet ecosysteem (en geldmachine) waarin kinderen bouwen, ontdekken, vrienden maken en zichzelf verliezen in blokkerige werelden. Soms voelt het alsof ik toekijk hoe ze zich thuis voelen in een parallel universum, eentje waar ik geen toegang toe heb. Niet voor niets hebben we dan ook schermtijd ingevoerd.

Wanneer ik roep dat het eten klaar is, krijg ik steevast een geïrriteerd “wacht even, ik moet nog even dit afmaken.” Het spelletje stopt niet zomaar en je kunt er ook niet zomaar uitstappen. En eerlijk, ik herken het ook bij mezelf. Even dat ene mailtje, die melding, dat kleine shotje dopamine.

De hersenloop van dopamine

Roblox heeft het platform geniaal opgezet en tegelijkertijd ook iets gevaarlijks bedacht: de dopamine-loop. Die kleurrijke beloningen, de nieuwe uitdagingen, groepsdruk, de virtuele cadeautjes, het brein krijgt er telkens een klein geluksshot van. En zodra dat gevoel zakt, willen ze meer, net als gokken.

Ik zie het live gebeuren. Waar vroeger een nieuw stripboek of een middag buitenspelen genoeg was, lijkt nu alleen een zeldzame virtuele draak nog voldoening te geven. De gewone dingen als tafel dekken, huiswerk maken, buiten spelen, lijken ineens… saai. Alsof het echte leven even op pauze staat. En precies daar ligt de verslaving op de loer.

De avatar magneet

In Roblox draait het niet alleen om winnen. Het sociale aspect is minstens zo sterk. In virtuele werelden draait alles om vriendschappen, complimentjes en outfits. Een digitale versie van de middelbare school, maar dan zonder docenten. Kinderen krijgen voortdurend feedback: likes, uitnodigingen, rankings. En hoe blij zijn ze niet als ze door een vriendje worden uitgenodigd? Tegenwoordig wisselen ze geen telefoonnummers meer uit, maar Roblox-profielen.

Het verklaart waarom het zo’n strijd is als we zeggen: “Nu even stoppen.” Niet alleen het spel stopt, maar ook hun sociale leven, hun status, hun gesprek. Voor hen voelt het alsof we de verbinding met hun vrienden verbreken.

En toch, ik snap het ook. Ze lachen, bouwen, overleggen. Ze zien elkaar daar echt. Voor veel ouders, ook voor ons, is dat geruststellend. Het sociale aspect van gamen is waardevol. Maar als het scherm de speeltuin vervangt, wringt er iets. In mijn wereld horen kinderen buiten te vallen, te ontdekken, grenzen te verkennen, niet alleen virtueel stoer te zijn.

De aandacht drift

Wat me misschien nog het meest raakt, is hun veranderde concentratie. Huiswerk maken zonder afleiding is bijna onmogelijk geworden. Even stilzitten tijdens het eten? Vergeet het maar. Hun brein is gewend aan constante prikkels: beloningen, meldingen, nieuwe uitdagingen.

En dan besef ik: ik ben zelf geen haar beter. Even snel een appje, een mail, een scroll. Voor m’n werk zit ik veel op social media en voor ik het weet ben ik verdwenen in een algoritme waar ik niet in wíl zitten. “Waarom was ik hier ook alweer?” vraag ik me dan af. Misschien zijn wij volwassenen niet zo anders. Alleen heet onze dopamine-loop geen Roblox, maar Instagram of werkmail. En zijn wij niet juist degenen die onze kinderen moeten beschermen tegen wat wij zelf nauwelijks kunnen laten?

Gevaar

Naast de tijd die kinderen erin kunnen verliezen, zijn er ook echt veiligheidsrisico’s waar je als ouder alert op moet zijn. Roblox is een online wereld, en zoals in elke digitale wereld zitten er ook mensen op de loer met minder goede bedoelingen. Scammers kunnen kinderen proberen te misleiden met nep-crowns of “gratis” items die in werkelijkheid geld kosten. Het is verbazingwekkend hoe eenvoudig het is voor kinderen om aankopen te doen, vaak zonder dat ze beseffen dat er echt geld van hun of jouw rekening gaat.

Het kan dus gebeuren dat je ineens met een extreme verrassing zit: tientallen, soms honderden euro’s die ongemerkt zijn uitgegeven. Dat kan variëren van kleine aankopen tot abonnementen of dure in-game items. Het voelt voor kinderen vaak onschuldig, het is immers maar een spel, maar de gevolgen voor jou als ouder zijn heel reëel. en eerlijk wij kunnen er over meepraten, We schrokken ons een hoedje toen er € 1200 van de creditcard bij het afgeschreven.

Daarom is het slim om niet alleen te praten over speeltijd, maar ook over geld en veiligheid. Zorg dat accounts goed zijn ingesteld, stel aankooplimieten in en leg kinderen uit wat het verschil is tussen “spelgeld” en echt geld. Zo blijft Roblox leuk, leerzaam en spannend, zonder dat je achteraf voor nare verrassingen komt te staan.

ook wij stonden voor een onaangename verrassing

Neuroplasticiteit

Gelukkig is er goed nieuws: hersenen kunnen herstellen en je kunt jezelf beschermen tegen ongewilde aankopen! Dankzij neuroplasticiteit kunnen die dopaminepaadjes opnieuw gevormd worden. Met bewuste keuzes kunnen focus, motivatie en rust terugkomen. En dat is geruststellend, zeker nu onze oudste op de middelbare school zit en het gamen nog meer onderdeel is van zijn sociale leven.

Het klinkt wetenschappelijk, maar in de praktijk betekent het vooral: terug naar eenvoud en me-time. Meer buitenlucht. Meer gesprekken zonder scherm ertussen. Meer verveling tsja, echt. Want juist uit verveling ontstaat fantasie en creativiteit. Daar zijn ze niet altijd dankbaar voor, maar het hoort erbij.

Bij ons thuis doen we het stap voor stap. Geen iPads aan tafel. Een vaste speeltijd. En af en toe een ‘digitale detox-dag’. Dan doen we gewoon ouderwets dingen samen: wandelen, koken, muziek luisteren. Het klinkt kneuterig, maar het werkt.

De uitdaging voor ouders

Toch blijft het elke dag een evenwichtsoefening. Als ik zie hoe mijn kinderen met glinsterende ogen hun virtuele huizen laten zien, snap ik die aantrekkingskracht. Roblox is slim, kleurrijk, sociaal. Een wereld waarin ze invloed hebben – iets wat in het echte leven niet altijd lukt.

Sommige ouders zien er geen kwaad in, en dat begrijp ik. Er is ook veel goeds: ze leren samenwerken, creatief denken, programmeren zelfs. Maar er is een dunne lijn tussen plezier en verslaving, tussen spel en schijnrealiteit.

Misschien is dat wel onze grootste uitdaging als ouders vandaag: niet om alles te verbieden, maar om het gesprek open te houden. Om te blijven kijken, écht te kijken, naar wat er achter dat scherm gebeurt.

Vijand of vriend

Roblox is niet de vijand, maar wel een slimme verleidster. En zoals bij elke verleiding draait het om balans. Onze kinderen groeien op in een wereld waarin digitaal net zo echt is als tastbaar. Wij moeten ze leren schakelen tussen die werelden, zonder zichzelf te verliezen.

Dus ja, bij ons thuis mogen ze soms vroeg gamen. Maar daarna sluiten we de schermen, trekken we laarzen aan en gaan we de echte wereld in. Want hoe gaaf die virtuele draken ook zijn, niets verslaat de magie van een echte zonsopkomst.

Het draait niet om stoppen met gamen, maar om weer starten met leven.

Marjolein

Volg je ons als op Facebook | Tiktok | Instagram | Pinterest We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief