Delen vinden we super lief

Stockholm ligt verspreid over 14 eilanden die verbonden worden door bruggen en wordt omringd veel veel water. Hierdoor heeft Stockholm ook wel de bijnaam ‘Venetië van het Noorden’ gekregen. Dat maakt het een ideale plek voor een romantisch weekend weg en om met manlief ons tien jarig huwelijks jubileum te vieren.

Vooraf heb ik mijn eigen bucketlist opgesteld en me goed kunnen voorbereiden aangezien manlief de verrassing een week voor dato verklapte. Het leek me heel tof om per boot te gaan eiland hoppen en de must-see bezienswaardigheden van Stockholm te bezoeken! En is alcohol er echt zo duur! We nemen je mee met ons weekendje weg!

Stockholm Here we come!

Dag 1 Stedentrip Stockholm

De vrijdag tot aan de zondagavond is ideaal voor een weekend trip. Je hebt dan 3 volle dagen om een stad te ontdekken zonder al te veel dagen vrij te plannen. En zo geschiedde! Ons vliegtuig vertrok vroeg waarna we in minder dan 2 uur later in Stockhom landden. Met de trein express (€28 enkeltje) waren we in 18 minuten op het T-zentralen, waar ook ons hotel gelegen was (Radisson Royal Blu Viking Hotel). Nog voor 12 uur hadden we ons ingecheckt en konden we de stad in duiken!

Vervoer

We kochten een 3=2 OV ticket zodat we onbeperkt gebruik konden maken van het openbaar vervoer. We hebben geen geld gewisseld voor Zweedse Kronen dat ook niet echt nodig is met twee werkende pinpassen! Om ons ‘plan de campagne’ te bespreken, doken we eerst een koffietentje in om een kaneelbroodje te kunnen proeven! In Zweden draait alles om goede koffie! Love iT! Leuke koffietentjes zijn er in overvloed!

We besloten om die middag richting het Vasa musea te gaan en pakten het openbaar vervoer! Ook zijn er veel E-steps of fietsen te huur. Maar wel eerst lunchen!

Östermalmshallen

Een leuke plek om te lunchen of dineren is bij de Ostermalmshallen. Het is gelegen in een oud gebouw uit 1888 waar je de Zweedse keuken kunt ervaren.

Het is gelegen aan het Östermalmstorg waar je vele fruitkramen, zeeviscounters en relaxte lunchcafés kunt vinden.

De weg werd vervolgd met tram 7, richting het museumgebied waar het Vasa museum, ABBA museum, Spirit museum, Viking museum en heel veel andere culture plekken te vinden zijn! Je hoeft je in Stockholm echt niet te vervelen!

Musea omgeving

Voor het bezoeken van musea heb je de optie om een Stockholm pass (65€) te kopen waarbij je geen omkijken hebt naar entreegelden en vervoer. We wilden de stad relaxed bezoeken en ik hoef niet in snelvaart de hele rits aan musea te bezoeken. We verkozen de fiets en het OV! Ook kun je een elektrische skelter huren! Deze zie je overal rond racen en ook overal op de grond liggen, berehandig!

Wij bestelden onze tickets online in Nederland om de lange rijen te voorkomen! Het bezoeken van het Musea blijft een dure aangelegenheid, maar we vonden het beiden waard om daar geld aan uit te geven Een ‘must visit’, en bij ons op nummer 1, is het Maritiem Museum Vasamuseet! Daar gingen we als eerste op af.

1.Vasa museum

In dit museum herbergt het enige volledig intact gebleven 17e eeuwse schip. Wij waren er enorm van onder de indruk! Niet voor niets is het vandaag de dag het best bezochte museum van Scandinavië, met meer dan een miljoen bezoekers per jaar. De boot heeft nooit de grote zee bereikt, of überhaupt uitgevaren. Het heeft 300 jaar op de bodem gelegen en is met alle schatten en lichamen aan boord boven gehaald. Bijzonder om het met eigen ogen te zien en een aanrader als je in Stockholm bent!

2.Het openluchtmuseum Skansen

Het naastgelegen Skansen museum hebben we zelf niet bezocht vanwege het weer, maar leek me wel heel tof! In het oudste openluchtmuseum ter wereld ervaar je hoe het leven in Zweden vroeger was. Ook zie je hier oude historische gebouwen zoals boerderijen uit Skåne en de klederdracht van Zweedse bewoners. Dit museum hebben we zelf overgeslagen vanwege het weer! Met kinderen echt een aanrader! Wij doken als twee tieners het ABBA museum in!

3.ABBa The museum

Zeg je Zweden, dan zeg je ABBA. wie wordt nu niet opgezweept door deze muziek, de kleding, de liedjes, de musicals en de films! Als je net als ik blij wordt van dit fenomeen, is het interactieve museum van ABBA leuk om te bezoeken! En overigens ook heel grappig!

Dancing Queen

In het ABBA museum vind je alles rondom deze legendarische popgroep en ook kun je auditie doen, zingen, een ABBA helikopter vlucht imiteren en heel veel meer. Het museum is modern, interactief en heeft uiteraard non-stop muziek aan staan. Ze hebben zelfs een ABBA hotel boven het museum gebouwd voor de echte fans!

Bij het naastgelegen VASA museum waren we bijtijds klaar en nu we er toch waren, vervolgden we onze educatieve tour bij ABBA! We kochten voor dit bezoek geen tickets van te voren. In de weekenden zijn er wel enorme rijen hebben we gezien!

Uitzicht op het pretpark vanaf de rondvaartboot!

4.Gröna Lünd

Ook leuk om in dit gebeid te doen, is een bezoekje brengen aan het amusementpark Gröna Lunds Tivoli dat er naast ligt! Het is eigenlijk meer een veredelde kermis en niet te vergelijken met een Europa-Park, of Efteling, maar met een jong gezin zeker leuk! Het uitzicht op Stockholm is hier heel tof en de attracties leuk! De entreeprijs van 45€ is wel aan de prijzige kant, maar daar staat veel lol tegenover. Zelf hebben wij het pontje genomen naar Gamla Stan, waar we om 8 uur een bijzonder restaurant hadden gereserveerd!

Nobelmuseum (Gamla Stan)

Eigenlijk per toeval belandden we Tijdens onze wandeling richting het Viking restaurant in het Nobelmuseum in Stockholm dat op vrijdagavond gratis toegang heeft! Top! Dit museum opende op de honderdste verjaardag van de Nobelprijs in 2001 en is gevestigd in het gebouw van het vroegere Börshuset (beursgebouw) op Stortorget (Gamla Stan)

Je leert hier alles over de heer Nobel, de uitvinder van dynamiet (ironisch voor de bedenker van de vredes prijs) en over de fameuze Nobelprijs. Aan het plafond passeren de 900 laureaten. Het valt op dat het vooral mannen zijn. Slechts 49 vrouwen wonnen tot nog toe een Nobelprijs. Vooral het nobel diner dat in het stadhuis georganiseerd wordt, viel in het oog dat wereldwijd toch wel zeer bekend is!

Dineren als een Viking

Als je in Stockholm bent, raden we het echt aan om te gaan eten bij Aifur Krog & Bar! In het restaurant wordt je geïntroduceerd door een Viking waarna je bij andere gasten aan een lange tafel wordt gezet. Er is live muziek met twee muzikanten die muziek maken met bijzondere instrumenten. Het eten en drinken wordt geserveerd in bijzonder servies. Bier zat in een aardewerk beker en wijn in een toffe kelk.

Naast de bijzondere aankleding van het restaurant is het eten heel goed! En bij iedere gast die binnen kwam, werd diegene omgeroepen door een hoorn! Bij “Kay & Marjolein uit Amsterdam” bulderde de zaal voluit als echte Vikingen! De prijzen liggen wel wat hoger en de fles Dracula wijn was 42€, maar dat wisten we vooraf! Ons huwelijks jubileum mocht goed gevierd worden!

We zijn beiden geen nachtbrakers, maar we hebben de avond in stijl afgesloten in de bar van ons Radisson Blu Royal Viking hotel met uitzicht over Stockholm. #cheers

Dag 2 In Stockholm

Na een uitgebreid buffet waren we weer opgeladen voor een dag meters maken! Deze stad is zo schoon, vriendelijk en mooi dat we al vroeg weer uit de veren waren. Tsja we zijn ouders van drie kids, uitslapen … wat is dat?

Gezond eten in Stockholm is eenvoudig en de souveniertjes top met de grote keuze!

En souveniertjes shoppen voor het thuisfront hoort er uiteraard bij! De Pippi jurkjes, maillots, Zweedse paarden, Viking helmen, magneten, Fika borden en Zweedse rompertjes en t-shirts vlogen je om de oren. We namen ze sloffen mee en wat zoetigheden! Daar zijn ze hier dol op in Stockholm! Vanwege de regen was het shoppen in Ostermalm een welkome activiteit.

We kochten zelfs beiden een sportoutfit zodat we samen de gym in konden duiken in het hotel die namiddag. Mijn wijntjes er af trainen was een goed idee, ik moet immers maandag wel weer op de weegschaal staan bij de WW workshop! Al wandelend in de regen belandden we ook al snel weer in het leuke Gamla Stan! Geen straf, want hier is het heel mooi!

Insta Stockholm

Dit bericht bekijken op Instagram

Wat heerlijk om een paar dagen rond te kunnen slenteren in de prachtige stad Stockholm. De bijzondere architectuur in het oude centrum, de gastronomische hoogstandjes van de wijk Norrmalm en talloze musea en schilderachtige straatjes zorgen steeds weer voor nieuwe verrassingen. Verblijven doen we natuurlijk in stijl, in het Viking hotel in hartje centrum. De lijst activiteiten die je in Stockholm kunt ondernemen, is echt eindeloos. Er is zoveel te beleven dat manlief en ik keuzes moesten maken voor onze drie daagse citytrip Het is hier zo leuk! #stockholm #sweden #travel #sverige #royal #pippilangkous #vierdeliefde #visitsweden #visitstockholm #toeristjespelen #favoriet #visitsweden #wisselingvandewacht #gamlastan #nobelmuseumstockholm #instatravel #nature #picoftheday #scandinavia #wanderlust #fashion #trip #stockholmcity #stockholm_insta #kaneelbroodje #stockholmcity #gamlastan #architecture

Een bericht gedeeld door OLIVETTE (@olivettepuntnl) op

Gamla Stan

Op het eiland Gamla Stan, is het in Stockholm allemaal begonnen! Je vind hier o.a het oudste plein van Stockholm en heel veel meer! Het is er een labyrint met geplaveide straatjes, kleurrijke huizen, charmante pleinen en volop pracht en praal uit de Gouden Eeuw. Het middelpunt van de ‘Oude Stad’ is het plein Stortorget met als pronkstuk een ruiterbeeld van Koning Karl X Gustav.

Hier verdwalen en rondstruinen is onwijs leuk! Ook is hier het pleintje met de 2 kleurrijke huisjes die je op alle ansichtkaarten ziet staan! Hier vonden ook bloederige taferelen plaats ‘back in the days’ , maar daar later meer over! Door de sfeer in Gamla Stan hebben we hier 2 avonden een fijn restaurant uitgekozen!

Kleinste standbeeld in Stockholm

En vergeet vooral niet het kleinste beeld van Stockholm Järnpojkenz een bezoek te brengen! Järnpojken bevindt zich in Gamla Stan, vlakbij het Koninklijk Paleis, maar zeer verstopt! Het is amper 15 cm groot en staat in de tuin van de Finse Kerk op Slottsbacken. Het is één van Zweden’s meest bezochte publieke kunstwerken.

En wrijf dan zeker even over het hoofdje van Järnpojken! Bij het achterlaten van iets waardevols zoals een centje of ander cadeautje, brengt het geluk en voorspoed. Wie ‘s nachts de cadeautjes weghaalt blijft een groot geheim. Maar waar we eigenlijk voor kwamen was het koninklijke paleis!

Gamla Stan, het Nobel museum & het Royal palace

Royal palace & wisseling van de wacht

Het Koninklijk Paleis is één van de bekendste bezienswaardigheden van Stockholm. Het wisselen van de wacht is in de zomermaanden leuk om te beleven, waar je wordt onthaald door de militaire kapel en paarden. Het begint rond 11:45 uur, (zondag 13:15), maar het is aan te raden om er eerder heen te gaan om een goede kijkplek te hebben. Wij waren echte groupies en liepen zelfs mee met de stoet!

Je kunt het paleis ook bezoeken. Waar je de schatkamer, de koninklijke appartementen, de koninklijke kerk en het museum kunt bezichtigen. Ook heeft het een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar als er weinig tijd is, zijn de appartementen het beste. Het naastgelegen kerkje is klein, maar altijd leuk om gezien te hebben!

Wisseling van de wacht bij het koninklijke paleis

Gamla Stan

Gamla Stand is één van de grootste en best bewaarde Middeleeuwse stadsharten van Europa. En daarmee ook een van de grootste attracties van Stockholm. We waren er niet alleen, maar het aantal toeristen viel me echt reuze mee! De kleine straatjes met kleine straatkeitjes slingeren zich een weg langs kleine winkeltjes, leuke barretjes en souvenirshops.

Bingo

Binnen Gamla Stan vind je verschillende bezienswaardigheden, waaronder de Stockholm kathedraal (waar o.a prinses Victoria is getrouwd), het Nobel Museum en de bekendste: het Koninklijk Paleis met de wisseling van de wacht. Onze bingo kaart is afgevinkt en om Gamla Stan ludiek te bezoeken, gingen we de ghosttour nemen die avond

Boottocht

Stockholm is een verzameling van zo’n 30.000 eilanden en per boot fantastisch om te ervaren! Je kunt hier de wateren van Stockholm bevaren met de traditionele rondvaartboten, en ook met veerboten, stoomboten en zelfs grote cruiseschepen. Wij kozen voor de boottocht van 50 minuten. Ideaal om de regen te ontwijken en even te kunnen opdrogen en cultuur opsnuiven!

Bij mooi weer is het eiland Sandön met haar kleine zandstrandjes een aanrader. Wij hadden een regenachtige middag waardoor het goed toeven was in een droge overdekte boot! Vanaf het water is Stockholm ook zo mooi! Alle huizen zijn architectonische pareltjes!

Spooktour | Ghostwalk

De wandelschoenen hadden we aan en ook de poncho kwam goed van pas! Ik keek zeer uit naar deze originele manier van een stad ontdekken! Het verzamelpunt was in de oude stad van Stockholm (Gamla Stan) waar de gids ons op wachtte met een lantaarnlicht. De krappe steegjes, smalle, gladde trappen en de met kinderkopjes bestrate wegen werden bewandeld in de stromende regen.

De verhalen over plagen, executies, moorden en natuurlijk geesten, waren vermakelijk en informatief. Het verleden werd realistisch tot leven gebracht terwijl we door de historische straten van Stockholm wandelden en de verborgen geheimen van de stad ontdekten. Dit was heel leuk en zet de stad Stockholm in een heel ander daglicht! Ook al regende het pijpenstelen, we hebben veel gegrinnikt!

Spooky

Het is een leuke manier om in de oude stad rond te lopen, met gids, vol prachtige historische verhalen en met humor en soms wat spanning. Het duurde ongeveer 1,5 uur en is een absolute aanrader voor jong en oud waarbij je op plekken komt die je zelf niet zo snel zou ontdekken. Deze tour is het geld meer dan waard, het was een van de leukste dingen die we hebben gedaan in Stockholm.

We durfden zelfs nog onze weg te vervolgen en doken snel een Italiaans restaurant in om de avond gepast af te sluiten!

Ook leuk om te doen: De instagram tour, of de jog tour!

Dag 3 In Stockholm

De zondagochtend begon relaxt. Aangezien we er al twee dagen op hadden zitten met gemiddeld 15 tot 20.000 stappen per dag en ook nog zo stoer waren om de gym in te duiken, begonnen we ietwat stroef. Een goed ontbijt deed wonderen. Mijn is hier in Stockholm overigens goed vol te houden. Veel salades, vis en gezonde producten kun je overal eten. En voor een fles wijn moet je een 2e hypotheek afsluiten waardoor er geen avondje stevig doorgehaald werd!

Snoepkonten

Prijzen van €40,- per fles zijn in restaurants de vanaf prijs! De inwoners van Stockholm zijn ook heel sportief. Joggende passanten en velen lopen rond in hun sportoutfit! Ze moeten waarschijnlijk de calorieën verbranden van al het snoepgoed. Want snoepkonten zijn het die Zweden.

Stadsbibliotheek

De openbare bibliotheek van Stockholm is absoluut een lust voor het oog. Het is even twee metrohaltes richting het noorden, maar zeker de moeite waard! Als je graag lokale plekken bezoekt, mis deze dan zeker niet. Je hebt er gratis toegang en bent er in no-time weer uitgekeken mits je de Zweedse taal eigen bent en in een boek kunt duiken!

Stockholm Stadhuis

Een klassieker om te bezoeken is de Stockholm Stadhus, het stadhuis! Binnen is het prachtig en vooral leuk om te bezoeken omdat hier het jaarlijkse nobelprijs banket plaats vindt. Na het diner in de Blå hallen (de blauwe zaal, die overigens niet blauw is) gaan de Nobel winnaars, koninklijke hoogheden en gasten een feestje vieren in de Gyllene Salen (de gouden zaal). Het iconische gebouw zie je ook veel terug op ansichtkaarten en reisgidsen.

Beklommen hebben we het gebouw niet, maar ons wel heel even koninklijk gevoeld met het prachtige uitzicht over het water!

Hotel

We verbleven in het Royal Viking hotel van Radisson Blu! Een perfecte, centrale plek met uitzicht over de stad! Er zijn overigens heel veel fijne plekken te boeken! manlief koos voor een centrale plek!

Typisch Zweden! Dit viel ons op

Zweden hebben inderdaad blond haar en blauwe ogen, maar ook zagen we veel donker haar, dat wel kan kloppen met 15% van de bevolking dat geboren is in het buitenland! De kledingkeuze van de Zweden is heel neutraal gekleurd, ook in de etalages was er geen kleur te spotten! Felle kleuren kom je hier niet echt tegen in het straatbeeld.

HI!

De Zweden vind ik overigens onwijs vriendelijk! De vrolijke Hi! neem ik mee terug naar Nederland! Ze verwelkomen je overal vrolijk met een brede glimlach! De gelijkheid tussen man en vrouw valt ook op. Zowel in het straatbeeld qua banen, de toiletten en ook zie ik veel mannen achter de kinderwagen lopen. Een leuk weetje is dat vrouwen èn mannen in Zweden recht hebben op een jaar zwangerschapsverlof!

En wanneer je jonge kinderen hebt, mogen beide ouders maximaal 80% van hun uren werken. Dat is perfect geregeld en gelijk de reden waarom je doordeweeks ook zoveel kinderen en kinderwagens om je heen ziet!

Fika

De Fransen hebben hun ‘le goúter’ en de Zweden hebben hun Fika! Fika is een pauze waarbij je koffie, thee of jus drinkt met zoetigheden. Een typisch Zweeds fikabröd is o.a de kannelbollar (kaneelbroodje) dat je overal in Stockholm kunt krijgen. Voor de Zweden is fika het moment waar ze kunnen bijkletsen met collega’s en vrienden! Dat kan overigens in de ochtend, maar ook in de middag.

Drank

En qua drank is het inderdaad duur. Dit kun je het beste halen bij Systembolaget (het systeembedrijf). Deze overheids zijn beperkt geopend, maar ze hebben een ruime en voordeligere keuze aan drank! De accijnzen op drank en dit staatsbedrijf had in 1955 als doel om het overmatig drankgebruik van de Zweden terug te dringen. In de supermarkten kun je wel alcohol kopen, maar tot 3,5% percentage alcohol. Om de hoek van ons hotel hebben we wel een six pack halve liter Heineken kunnen kopen voor 89 kronen, (zo’n €8,5), maar die ging weer vol mee terug!

Tot slot

Stockholm zorgt voor een fijne, sportieve, gezellige, overzichtelijke, verrassende, schone, gezonde en leuke citytrip! Zowel mijn sidekick als ik vinden het een aanrader als citytrip. Maarrr, eerlijk is eerlijk er zijn voordeligere citytrips! Toch is mijn wens uitgekomen en ben ik in Scandinavië geweest! En dat smaakt echt naar meer! Vooral het ‘gezonde leven’ bevalt me wel dat wordt afgewisseld met Fika, een fijn pauze moment.

Ik kon ons tinnen huwelijk op geen betere plek vieren dan met mijn one-and only eigen Viking Kay – Dit was echt een top verrassing!

Heading home richting het vliegveld

Citytrips aanraders:

Volendam | Stockholm | Kortrijk | Europa-ParkMechelen | Giethoorn |Kusadasi | Marrakech | Milaan, of naar een camping van Yelloh Village: Review Camping Château de Fonrives – Yelloh! Village in Villeréal (Lot et Garonne)

Liefs Olivette,

Olivette is ook actief op Twitter Facebook Youtube Instagram en vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat