vrede en harmonie

In deze zomervakantie staat ons een aantal uitdagingen te wachten. Het kan namelijk best lastig zijn om je kinderen gezond te laten eten in de zogenoemde voedingsjungle. Je eet vaak later, onregelmatig en met het warme weer zijn de ijsjes heel verleidelijk. Laat staan met de hitte golf van afgelopen weken. We ontvingen vijf praktische tips van Michelle en Manon, auteurs van ‘Wegwijs in de voedingsjungle’ om ook tijdens de zomervakantie je kinderen gezond te laten eten. Deze delen we graag…

Uitdaging

De zomervakantie is bij ons begonnen en elke dag wordt er wel om een ijsje gevraagd. Kan ook niet anders met deze temperaturen. Er wordt veel water gedronken, maar eten willen ze niet echt! De BBQ wordt aangestoken, maar op hamburgers leven is ook wat. Met deze hitte kan het best lastig zijn om de kinderen gezond te laten eten. Ook omdat we veel op pad zijn en in pretparken is het echt een uitdaging om iets gezonds te vinden. voedingsjungle

1) Houd je vaste eetritme aan

Tijdens je vakantie verschuift je eetritme vaak en sla je wel eens een lunch of ontbijt over. Door toch het ritme er in te houden, grijp je minder snel naar snacks en zoetigheden. Dus ontbijt, lunch en avondeten met daarbij 2 of 3 keer iets tussendoor is ideaal. En dat dat iets later is, of verschuift, maakt natuurlijk niet veel uit. Door regelmatig te eten voorkom je de lekkere trek en het enorme gejengel en gezeur.

2) Lekkere zomerdrankjes

Ananas dag, pineapple day voedingsjungle

In heel veel drankjes zitten verborgen) suikers waar je niet vaak bij stil staat. En juist in de zomer drinken de kinderen veel meer. Onderweg nemen we regelmatig pakjes mee, maar er zijn veel betere alternatieven. Vul thuis zelf een mooie kan met water, fruit en kruiden. Voor een paar euro heb je een drink kan met tuitje die je onbeperkt kunt vullen. Bij ons doet limoen het goed, maar ook aardbei, komkommer en basilicum zorgen voor een verfrissend drankje. Het ziet er niet alleen leuk uit, het is lekker en scheelt een hoop suiker. Daarnaast kunnen je kinderen zelf onbeperkt limonade tappen.

Als we op pad gaan vul ik vaak een literfles met water en limoen. Het liefst neem ik de fles bevroren mee in een plastic tas, later op de dag heb je dan altijd gekoelde drankjes. Ook bevroren fruit doet het overigens heel goed! Ideaal voor onze dorstige monsters. En uiteraard vul ik de drinkfles keer op keer.

3) Doseer de porties op de BBQkesbeke borrelparty voedingsjungle

Voor de kinderen kopen we de kleinere porties voor op de barbecue. De ‘mini’-varianten die je in de winkel vindt, zijn ideaal. Ook kun je van één hamburger twee kleine burgers maken. Aan twee mini-varianten (ca. 50 gram) hebben kinderen echt genoeg. Op de een of andere manier schep ik ze elke keer weer veel te veel op. Ook het stokbrood moet ik proberen te voorkomen. het vult en er zit niets van voedingswaarde in. De snackgroente en fruit (bijv. watermeloen of aardbeien) aan leuke prikkers werkt ook heel goed. Hiermee hebben kinderen een zomerse en gezonde snack om van te smullen tijdens de barbecue.

4) Voorbereid het pretpark inzomerweken in de julianatoren voedingsjungle

In de pretparken vliegen de ongezonde verleidingen ons iedere keer weer om de oren. Ik begrijp nog steeds niet waarom pretparken hier niet op in spelen. We maken gerust uitzonderingen en ze krijgen poffertjes, frietjes, of een hamburger. Dat kan echt wel een keer, maar afgelopen weken was het drama. Feest op school, pizza bij de BSO, cupcakes op een feestje en thuis een BBQ. Je hebt het niet altijd in de hand. de weken voorafgaande aan de grote vakantie waren wel iets te gortig.  Als we er op uit gaan, neem ik daarom graag zelf fruit, water en gezonde snacks mee.

5) Geef zelf het goede voorbeeld

Op vakantie snack ik zelf ook meer dan normaal. Een wijntje, borrelhapje, iets lekkers voor onderweg, het is dan niet verwonderlijk dat de kinderen er ook om vragen. Het is daardoor verstandig om voor een gezonde snack te kiezen. Ongezouten noten, snoepgroenten of fruit is ideaal en al helemaal als je er veel water bij drinkt. Meesnoepen gebeurt dan op een verantwoorde manier. En op het gebied van ijsjes, kies dan voor een waterijsje. Dat is een prima portie voor een kindje. Kies je voor roomijs, houd het dan bij één bolletje, dat is echt meer dan voldoende.

Wegwijs in de voedingsjunglewegwijs in de voedingsjungle

Fijne tips waar ik zeker veel aan heb. Sommige adviezen voer ik eigenlijk al wel standaard uit, zoals de kan met water. Toch zijn het weer goede reminders. In het boek ‘Wegwijs in de voedingsjungle’ vind je nog meer tips en beantwoorden voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden veelvoorkomende vragen van ouders over voeding voor kinderen van 0 tot 9 jaar.

De voedingsjungle is niet altijd even overzichtelijk en dan zijn tips, adviezen en praktische overzichten op basis van wetenschappelijke inzichten zeer welkom.  Ook vind je in het boek makkelijke (en lekkere) recepten voor gezonde maaltijden en tussendoortjes voor kinderen. Handig!

Alvast een hele fijne vakantie gewenst! En hopelijk kunnen we de BBQ heel veel aansteken! En weten jullie de weg te vinden in de voedingsjungle.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Instagram  Twitter Facebook Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat.