‘Ouderparticipatie vormt de lijm binnen een schoolgemeenschap’! Ik zag het ergens staan en daar kun je geen speld tussen krijgen. Zonder de actieve deelname van ouders zijn er geen extra activiteiten mogelijk, worden er geen sterke onderlinge banden gesmeden en is het lastig om een hechte schoolomgeving te creeëren voor je kind. Spijtig genoeg lijkt het echter steeds lastiger te worden om actieve, betrokken ouders te vinden die zich inzetten voor de school. En niet enkel op de scholen, ook op de sportclub, vrijwilligersorganisaties of voor goede doelen initiatieven is het leuren aan de deuren voor support. Zelf ben ik een betrokken ouder met drukke werk agenda en merk ook bij mezelf dat het lastig is om aan alle wensen en vragen te voldoen. De voetbal, hockey, mijn service club lidmaatschap en ook school leunt op vrijwillige inzet van ouders, maar hoe gaan we dat allemaal bolwerken?
Het lijkt namelijk wel alsof er iedere week een beroep op je wordt gedaan als ouder. Ik besloot om in de pen te klimmen om mijn persoonlijke inzichten en overdenkingen op te schrijven…. want ben ik zelf ook wel betrokken genoeg…en word er an sich niet veel te veel van ouders verwacht?
Mijn inzet
Uit mijn jeugd herinner ik me de ouders die een beroep als leerkracht hebben gemist. Het waren vaak dezelfde gezichten die op school aanwezig waren. Mijn eigen ouders (lees moeder) hielpen wel, maar langena niet zoveel als de vaste groep enthousiastelingen. Zelf ben ik zo’n ouder die diverse keren per jaar is in te zetten. Hier neem ik vrij voor en plan ik ver van te voren. Maar toch lijkt het niet genoeg want de rake opmerkingen vliegen me vaak genoeg om de oren door de zeer fanatieke schoolouders.
Als betrokken ouder verdeel ik mijn tijd zorgvuldig tussen schoolactiviteiten, mijn werk, huis en gezinsplaning. Bij alle drie kindjes heb ik me voorgenomen om 2-3 keer per jaar te rijden, mee te gaan op een fietstocht, of mee te bakken met de taart wedstrijd. Maar nu de school ook nog ouders vraagt om drie dagen per week fruit te snijden, luizen te pluizen, te gaan ‘klaar overen’ en ook nog ouderavonden bij te wonen, tien minuten gesprekken en diverse uitjes, ga ik steigeren. Het is inderdaad ‘zo gepiept”, maar het wekelijks leuren voor ouders is toch wel echt tenenkrommend. Het begint zelfs op werk te lijken.
Stop hou op
Laat ik vooropstellen dat schoolfruit een fantastisch initiatief is om kinderen meer te laten evaren, maar mijn werkdag begint iedere dag om half 9 na het afzetten van de kindjes op school en het raspen van wortelen en snijden van een meloen hoort daar mijn insziens niet bij. En sinds wanneer kunnen kinderen niet meer hun eigen mandarijn pellen? “maar het is zo klaar’ hoorde ik ook een ouder zeggen... “en je staat ook te kletsen op het schoolplein, dat kan net zo goed tijdens het pellen van een sinaasappel” Leuk geprobeerd, maar mijn sporadische zen momenten bepaal ik heel graag zelf…
Het Belang van Ouderparticipatie
Ouderparticipatie omvat een breed scala aan initiatieven, van het begeleiden van een klas naar de bibliotheek tot het organiseren van het kerstdiner en het versieren van de school voor Sinterklaas en Kerst. Sommige ouders nemen actief deel aan de organisatie van evenementen, terwijl anderen liever in de luwte blijven. Het zijn zeker vaak dezelfde ouders die actief reageren in de WhatsApp-groepen om luizen te pluizen, klaar te staan als klaar-over, of de orde te bewaren in de klassenapp, al zie ik wel dat deze ouders hier ook echt blij van worden. Heb je niet in iedere groep mensen de denkers en doeners?
Om het misschien wat evenrediger te verdelen en meer ouders in beweging te krijgen, ligt daar wel een belangrijke rol bij school. Begin het jaar bijvoorbeeld met een leuke meet & greet (en ja een wijntje kan heus echt, ook al is het op school), zoek verbinding met andere ouders en doe een beroep op hun support. Maak een jaarplanning en laat iedereen iets invullen. Dat werkte op mijn vorige school in Diemen prima en iedereen wist waar ze aan toe waren. Landelijk zie je dat gezinnen kampen met tijdtekort, waar ook bij ons thuis sprake van is. De uitnodiging voor een ouderavond dat werd ingevuld met zonder echte toegevoegde waarde , tsja die liet ik dan ook aan me voorbij gaan. En ja, ik wist de datum al weken daarvoor, maar ook werkende ouders, thuisblijfmoeders en single moms hebben vaak een hele strak geplande agenda waar een ouderavond, sorry, laag op het prioriteitenlijstje staat…… tenzij het echt toegevoegde waarde heeft.
Voordelen van Ouderparticipatie
Kinderen voelen zich trots en gewaardeerd wanneer hun ouders actief meedoen aan schoolactiviteiten. Dit is de reden waarom ik mij inzet waar ik kan, en anders mijn vader of schoonmoeder inschakel. Ik ben er bij optredens, modeshows en dansacts op het schoolplein. Deze betrokkenheid zorgt voor een positieve en plezierige schooltijd. Echter, om op een vast tijdstip klaarover te zijn en elke maand te luizenpluizen, dat lukt me niet.
Mogelijke oplossingen
Na gesprekken met leerkrachten, ouders en door mijn eigen inzet, heb ik enkele bevindingen gedaan. Het gebrek aan ouderparticipatie komt echt niet door desinteresse of onwil om te helpen. Daarom deel ik graag de gehoorde tips en bedenkingen om ouderparticipatie toegankelijker te maken. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.
* Diversiteit in Initiatieven
Zorg voor een variatie aan initiatieven en laat ouders aan het begin van het jaar kiezen waar ze zich voor willen inschrijven, zoals kerst, Pasen, feestdagen, schoolpleinfeesten, juffen cadeau en uitjes. Hierdoor krijgen ouders duidelijkheid en kunnen zij hun betrokkenheid ver van tevoren plannen en goed verdelen
* Flexibele Tijdsbesteding
Werkende ouders hebben vaak beperkte tijd. Maak daarom flexibele participatie mogelijk, bijvoorbeeld op afzonderlijke ochtenden, zodat meer ouders kunnen bijdragen zonder hun werk te verwaarlozen. De woensdag- en maandagochtend is voor mij bijvoorbeeld een no-go en laat die ochtend nu altijd ingepland worden.
* Waardering
Ouderparticipatie is geen vanzelfsprekendheid. Waardering en erkenning op geschikte momenten kunnen wonderen doen voor de motivatie en betrokkenheid van ouders. En dat is al heel snel met een bedankje, of compliment richting de klassenouder gedaan.
* Communicatie
Communiceer duidelijk de voordelen van ouderparticipatie en de impact ervan op de schoolgemeenschap. Meer inzet van ouders betekent meer mogelijkheden voor kinderen, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Dat kan la bij de inschrijving van het kind op de school, of tijdens de tien minuten gesprekken.
* Samenwerking
Stimuleer samenwerking tussen ouders, leerkrachten en schoolleiding vanaf de kleuterklas. Informeer ouders op een toegankelijke manier, bijvoorbeeld niet alleen via nieuwsbrieven of ouderavonden, maar ook via persoonlijke gesprekken en informele bijeenkomsten. Een ouder lunch, ontbijt, of koffie break-out sessie werkte altijd heel goed op de school in Diemen.
Conclusie
Ouderparticipatie vormt de ruggengraat van een school, maar lijkt steeds meer onder druk te staan door de vele verplichtingen en de hoge druk in de maatschappij. Door diversiteit in initiatieven, flexibiliteit in tijdsbesteding en een open communicatiecultuur te omarmen, kunnen scholen ouderparticipatie nieuw leven inblazen waarin elke ouder zich welkom voelt en in hun kracht staat. Het is niet mijn intentie om direct in de ouderraad te stappen; die rol laat ik graag aan de ouder die hier warm voor loopt! Maar aankomende jaren zul je me zeker zien als chauffeur en laat ik mijn handen graag wapperen bij diverse activiteiten. Maar als eerder gezegd, wel binnen de mogelijkheden van mijn eigen agenda.
Liefs Olivette
Volg je ons als op Facebook | Tiktok | Instagram | Pinterest | Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat