#CloseTheDreamGap: Barbie start ‘Dream Gap ‘project tegen gendervooroordelen
By Olivette
Delen vinden we super lief
Het bekende speelgoedmerk Barbie® lanceert het ‘Dream Gap Project’! Dit is een wereldwijd initiatief waarmee het merk aankomende jaren aandacht vraagt voor factoren die meisjes ervan weerhouden hun volledige potentie te bereiken. Bekijk onderstaande video maar en je zult overtuigd worden…#CloseTheDreamGap
Vrouwen minder intelligent
Uit onderzoek van de universiteiten van New York, Illinois and Princeton ia namelijk gebleken dat meisjes al op jonge leeftijd hun ‘sekse‘ als minder intelligent zien dan jongens van dezelfde leeftijd. En door culturele stereotypen, vooroordelen en het beeld van vrouwen in de media wordt dit gevoel op latere leeftijd versterkt. Tijd voor actie, de positie van de vrouw mag absoluut verbeterd worden.
#CloseTheDreamGap
In Amerika wordt dit probleem van beeldvorming de ‘Dream Gap’ genoemd. Mattel zet zich al jaren in voor gelijke kansen voor meisjes en wil graag met haar merk Barbie de strijd aan gaan tegen deze ‘gap’ Zou het ze lukken om het tij te keren met het ‘Dream Gap Project’? Door middel van onderzoek, aandacht voor positieve rolmodellen en het creëren van een gemeenschap dat meisjes support, hopen ze er een ander licht op te laten schijnen.
Still uit de campagnevideo #CloseTheDreamGap
Tijd voor actie
Er is nog niet heel veel onderzoek gedaan naar de zogenaamde ‘Dream Gap’. Om inzicht te krijgen in wat deze ‘gap’ precies inhoudt, werkt Barbie samen met hoogleraar Andrei Cimpian van de Universiteit van New York en financiert zij een tweejarige postdoctorale studiebeurs over dit onderwerp. Daarnaast gaat Barbie samenwerken met lokale onderzoekers van over de hele wereld, om meer informatie te winnen over meisjes en zelfvertrouwen.
Met het zelfvertrouwen van mijn dochter zit het goed, Ik stimuleer haar te kunnen zijn wie ze wil zijn en haar de keuzes te laten maken die ze zelf wil nemen. Dit is echter niet overal ter wereld vanzelfsprekend! Ik ondersteun het #CloseTheDreamGap initiatief dan ook sterk!
Hoe kunnen we helpen?
“Wij zijn verheugd dat er nu aandacht komt voor dit belangrijke onderwerp zodat we beter begrijpen hoe we meisjes kunnen helpen”, aldus Cimpian. “De samenwerking met Barbie is een grootschalig en ambitieus. Doel is om met dit onderzoek bevindingen over de ontwikkeling van jonge meisjes met een groot publiek te kunnen delen. Op die manier hopen we de ‘Dream Gap’ een stuk te kunnen dichten met behulp van #CloseTheDreamGap”
Vrouwelijke rolmodellen en empowering producten
Om de ‘Dream Gap’ te dichten, zullen ze met impactrijke content op barbie,com bewustzijn proberen te creëren. Ze willen vooral volwassenen voorzien van informatie waarmee ze meisjes gedurende hun hele leven kunnen steunen. Barbie heeft hiervoor een nieuwe online campagne ontwikkeld die voortborduurt op de eerdere ‘You Can Be Anything’-campagne. Als je onderstaande video bekijkt wordt er meer verteld over de ‘Dream Gap’. Prachtig weergegeven!
Rolmodellen
Voor meiden is het belangrijk om krachtige rolmodellen te hebben. Ze streven er in deze campagne naar om wereldwijd 10 krachtige vrouwelijke rolmodellen uit te lichten.
Dit is een goede insteek omdat je daarmee laat zien dat ze echt alles kunnen worden! Daarbij hebben ze uiteraard ook over het aanbieden van empowering producten nagedacht.
Spelenderwijs iedereen kunnen zijn
Meisjes kunnen dan letterlijk hun dromen spelenderwijs vormgeven waarbij ze altijd hun eigen keuzes kunnen maken. Barbie moedigt met al haar producten verbeelding, expressie en ontdekking aan, of het nu gaat om de serie van Inspirerende Vrouwen of het uitlichten van ondervertegenwoordigde carrières.
Gelijke kansen
Al sinds 1959 inspireert Barbie het onbegrensde potentieel van elk meisje en zet zich hier voor in. Doordat ze zelfvertrouwen creëren worden jonge meisjes gestimuleerd om hun volledig potentieel te bereiken” “Het doel van het ‘Dream Gap Project’ is om de maatschappij bewust te maken van gendervooroordelen. Hiervoor gebruiken ze hun eigen wereldwijde platformen en netwerk.
Er is hulp nodig
En zoals ze zelf ook aangeven; “dit kunnen ze niet alleen” Ze hopen dat een ieder die dit project een warm hart toe draagt geinspireerd wordt om zich bij hen aan te sluiten. Ik doe niets liever. Mijn ouders hebben het mij meegegeven om mijn dromen na te jagen. Ik leef in een land waar dit kan en ik de mogelijkheden krijg om mezelf te ontplooien. Mijn ouders luisterde naar mij en stonden achter mijn keuzes. Of ik nu astronaut, koekenbakker, arts, of putjesschepper werd, de keuze was aan mij! En niet omdat de maatschappij dit nou nodig vindt! #CloseTheDreamGap
#CloseTheDreamGap op social media.
barbie.com/DreamGap
Over Mattel
Mattel, is de Amerikaanse fabrikant dat speelgoed ontwikkelt om volgende generaties kinderen te inspireren om een mooiere toekomst te creëren. Een prachtige missie die ik omarm. Ze streven er net als ik als moeder naar om de verwondering tijdens de kinderjaren te stimuleren.
Meer weten
Hun missie is om wereldwijd toonaangevend te zijn in spel, leren en ontwikkeling. Onder Mattel vallen verschillende zeer bekende merken zoals Barbie®, Hot Wheels®, Fisher-Price® en Enchantimals®. Merken waar ik als meisje ook groot mee ben geworden. Mattel is actief in 40 landen en haar producten worden in meer dan 150 landen verkocht. Meer informatie is te vinden op www.mattel.com. of op barbie.com/DreamGap
Welkom bij familie Olivette,
Fun, gekkigheid en niet geheel volgens de regels
Dat kenmerkt huize Olivette. We houden met z’n allen vele ballen hoog, maar af en toe valt er eentje. Een happy mama zijn blije kids en de papa in dit verhaal niet te vergeten. We geven jullie met plezier een kijkje in ons leven.
Familie Olivette ontdekt, test, ervaart en hoopt met fun te informeren, inspireren en adviseren. Veel lees en kijk plezier.
9 comments