Delen vinden we super lief

We werden gevraagd om in het radio programma Nieuws BV om onze visie te delen over de Air Up waterfles. Dit fenomeen speelt een slim spel met je hersenen. Klassen staan er mee vol en al meer dan een miljoen kinderen drinken uit de waterfles. Toch hoor je ook negatieve signalen uit de markt en weigeren sommige ouderen te zwichten voor de sociale druk… Want is het wel zo’n goed idee om je kinderen aan te leren dat je je hersens kunt foppen? Dat bespraken we met Patrick Lodiers in De Nieuws BV met en Laura en opvoedkundige Marina van der Wal.

In het radioprogramma Nieuws BV ontvang je jouw dagelijkse dosis nieuws, achtergronden en vertier waar deze uitzending Patrick Lodiers een leuke discussie op gang wist te krijgen. En inderdaad er werd me een goede spiegel voor gehouden….

Air Up waterfles

Zijn jullie bekend met het Air-Up systeem? Toen ik er voor het eerst over hoorde, zag ik de prijs en schoof het van me af. Onze kast staat vol met waterflessen en het water drinken gaat goed. Een Air Up starter set met waterfles en 2-3 pods kost al snel zo’n €34,95 tot €69,95, afhankelijk van het pakket dat je kiest. Losse pods kosten €5,95 tot €8,95 waar je een paar weken mee kunt doen. Een duur geintje waarbij de vraag al snel gevraagd wordt, of je je kind niet gewoon een normale waterfles kunt meegeven.... Een moeder tipte me over tastedrops, al ben ik en mijn kids #TeamGemak en sparen de kids voor de pods.

Daarnaast “leren we onze kinderen verkeerde gewoontes aan‘, aldus een opvoedkundige in de uitzending. “Je verstopt toch ook geen courgette in een sausje”?, vroeg ze terecht. De meningen zijn er dus sterk over verdeelt…. “Hoe sta jij er in” vroeg ik aan bekenden waarbij het van alle kanten werd belicht.

air up, waterfles, drinksysteem, pod,

Pro, of een dikke NO ?

Inmiddels hebben zowel mijn dochter als zoontje een Air-Up waterfles. Waar mijn dochter er lang voor heeft gespaard en zuinig is met haar pods (tip: bewaar hem in de diepvries), kreeg mijn oudste er eentje met kerst. Mijn jongste wil ook dolgraag een Air Up, maar we wachten nog eventjes. Want is het niet gewoon een hype dat overwaait….? De meningen van moeders op het schoolplein en naast het hockeyveld waren verdeeld en heb deze voor je uitgelicht….

air up, waterfles, drinkfles
  1. Het vernuftig ontwikkeld systeem met de pods laat je jouw hersenen denken dat water een smaak heeft waardoor er meer water gedronken wordt. De drinkfles speelt met onze zintuigen en tovert het water om in smaakwater dankzij geparfumeerde lucht, gemaakt van natuurlijke aroma’s. Slim bedacht en hier kun je toch louter enthousiast over zijn! Geen suiker, geen toegevoegde rommel… perfect toch nu we allemaal suikerverslaafd aan het worden zijn.
  2. Er wordt meer water gedronken door deze Air Up dat zeer gezond is voor jong én oud. Vele kinderen drinken tegen heug en meug een glas water dat door ouders soms wordt aangelegd met siroop, of geurtjes. Uiteraard kun je een citroentje in het glas doen, maar eerlijk, ik ben een luie moeder die van gemak houd.
  3. Naast het systeem, zijn de kekke kleurtjes van de flessen ook heel populair waarvoor de marketeers achter het merk een heel goed doordacht plan hebben neergezet. De vrolijke kleuren, uitwisselbare accessoires, geurende pods en spot-on reclame uitingen spatten van het scherm op de plekken waar kinderen zich bevinden. Tiktok, Instagram en Youtube commercials achtervolgen je waardoor kinderen er dagelijks mee in aanraking komen. Ook toen ik er zelf naar ging zoeken, werd ik naderhand gestalkt door Air Up reclame.
  4. Sinds de lancering van de eerste fles in juli 2019 is Air Up uitgegroeid tot een bedrijf dat actief is in 10 landen en binnenkort de grens van 300 werknemers overschrijdt. Na het ophalen van meer dan 60 miljoen euro verdeeld over twee investeringsrondes, verwacht air up tegen september 2022 een omzet te draaien van ruim 100 miljoen euro. Met meer dan 2 miljoen klanten heeft air up potentieel 130 miljoen plastic flessen en meer dan 2.600 ton suiker bespaard. In 2022 brengt Air Up het grootste deel van hun productie naar Europa en lanceren ze de fles in de VS.

Nadelen air up waterfles

  1. De fles neemt gretig aftrek en weet fan en vijand te verbazen. Een nadeel is o.a de grootte van de fles, naast dat het zeer prijzig is. Schoonmaken is ook lastiger dan de kleinere waterflessen, maar daar heb ik nu een ronde borstel voor gevonden. Het is echt een luxe product dat niet voor iedereen is weggelegd. Bovendien is de fles nergens anders te koop dan op de eigen website van Air Up, bol.com en is nog nooit een aanbieding gespot. Als je de waterfles dus écht wil, zul je in je buidel moeten tasten! Slimme zet om zo meer dan 100 miljoen winst in drie jaar tijd in je eigen bedrijfsgroei te kunnen stoppen. Echt knap wat deze jonge ondernemers hebben neergezet.
  2. Het drinken uit de Air Up is niet te vergelijken met frisdrank, of fruitsap, maar weet het wel veelvuldig te vervangen. De smaaksensatie is mentaal en werkt als een malle. Een nadeel is wel dat je kinderen water met een smaakje leert drinken en niet enkel de smaak van water. Kinderen pakken sneller hun Air up fles en drinken hiermee veel meer water. Er worden geurtjes bij elkaar geroken en er is een hele Air Up gang in de klas die ervaringen met elkaar afwisselt.
  3. Op basisschool kun je niet om de waterfles heen. Door de groepsdruk heeft ieder kind de fles wel op hun verlanglijstje staan. Niet voor niets wilde mijn dochter ook zo’n kleurrijke en ook prijzige waterfles, want laten we wel wezen, hoeveel waterflessen heb jij wel niet in de keukenkast staan? Volgens mijn dochter heeft zo’n 1/3e van de klas zo’n fles en ze steken elkaar er inderdaad de ogen mee uit. Niet altijd even fijn, maar eerlijk, dat had ik vroeger ook en was stinkend jaloers op klasgenootjes met een Levi’s 501 en Nike Air schoenen… en laten we het maar niet hebben over dat permanentje….

Tot slot

Deze Air up waterfles lest je dorst waarbij je een geursensatie ervaart. Water drinken krijgt daarbij een extra dimensie dat bij al miljoenen drinkers het hart heeft gestolen. Het is mateloos populair en ik begrijp wel waarom. Wel smaakt water uit zo’n Air Up-fles toch echt nog altijd hoofdzakelijk als kraanwater, dus waar die ophef vandaan komt dat we onze kinderen iets verkeerd aan leren, ik weet het niet…..

Wil je meer weten over de gebruikte techniek en de ideeën van de vier oprichters van deze genieuze air up waterfles, dan kun je in het patent duiken van deze organisatie. Ga er wel eventjes voor zitten, het is een hele pil van 7 downloads: Patent 18743724 in het Duits ( Air Up – patent 18743724

Nieuwsgierig naar de uitzending? Die kun je hier terugluisteren.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter | Facebook | Youtube | Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief