Delen vinden we super lief

Niets is zo vervelend, als facturen die onbetaald blijven, of als je voor een opdracht hebt betaald en het niet geleverd wordt! Ook jij moet je kinderen en jezelf kunnen onderhouden en is het fijn als je een vangnet hebt. Daarom is het altijd nodig, om tijdig druk achter wanbetalingen te zetten om problemen te voorkomen. Het allereerste advies is dan ook om een kundig en goed incasso bureau in te schakelen die er boven op zit! maar welke is goed en doet wat hij beloofd! Wij doken er voor je in!

Onderstaande tien tips hebben we voor je op een rijtje gezet om wanbetaling tegen te gaan. Ook wij hebben er helaas mee van doen gehad en ik geloof altijd in karma en dat het recht zal zegevieren. Ook adviseren we je om bepaalde partijen te mijden, want hoezeer het er aan de buitenkant uitziet, grote partijen zijn ook wel eens zeer onkundig!

boost je blog weekend, moeder, mama

1. Incasso bij zakelijke klanten

Veel zakelijke klanten betalen op rekening. Ze hebben dan soms een betaaltermijn van ruim een maand, voordat ze de eerste herinnering ontvangen. Maar wat zijn je rechten bij zakelijke klanten? Als de betaaltermijn is verstreken, mag er direct een incassobureau ingeschakeld worden. De klant ontvangt een factuur. Deze moet binnen een bepaalde termijn voldaan zijn. Is dit niet het geval? Dan mag je, zonder waarschuwing, een incassobureau raadplegen.

Wettelijk is het niet verplicht om eerst een aanmaning te sturen, uiteraard mag dit wel. Dit hangt ook van de interne regels van de organisatie af.  Ook kun je betaald hebben voor niet geleverde diensten en dan kun je die partij, of persoon in gebreke stellen en ook een incasso bureau inschakelen om het betaalde bedrag terug te halen. Bewaar alle bewijslast en kom zo snel mogelijk in actie. In mijn geval heb ik de wederpartij op vertrouwen tijd gegund, maar dit vertrouwen is zwaar beschaamd. Volg echter wel altijd je hart, ook bij de keuze va nee juiste incasso partij. Wij open te snel voor Juristu dat een slechte keuze bleek te zijn.

2. Incassoprocedure bij particulieren

Betaalt je particuliere klant niet op tijd? Deze klanten moeten eerst een verplichte aanmaning ontvangen. Daarna moet er een verplichte 14-dagenbrief verstuurd worden. De klant heeft dus twee weken de tijd, om het bedrag alsnog over te maken. Ook gaat dit termijn pas na ontvangst in. Komt de brief niet aan of komt deze te laat? Dan mag de termijn opnieuw, vanaf de ontvangstdatum, ingaan. De brief moet aan strenge voorwaarden voldoen.

Vermeld altijd duidelijk de incassokosten en de betaaltermijn in de brief. Noteer ook altijd dat de betaling pas na ontvangst is. Gebruik het termijn nooit vanaf de dagtekening. Dan is de brief namelijk ongeldig. Stuur de brief voor de veiligheid ook altijd per email. Met de post kan het namelijk zo zijn dat deze niet aankomt. Een laatste tip is om al je handelingen goed te documenteren mocht je dit nodig hebben als je onverhoopt voor de rechter komt te staan. Dit gebeurde dus ook bij ons aangezien de gedaagde dame in kwestei mevrouw Fleur V, of ook wel bekend als fleur H bij ons schitterde van afwezigheid en nergens op reageerde.

3. Openstaande bedragen: Hoe hoog moeten deze zijn?

Het is mogelijk, om voor elk bedrag, een incassotraject op te starten. Het is dus aan de organisatie zelf, om te bepalen, wat het oplevert. Een lager bedrag kan wel duurder uitpakken. Meestal kost het je dan meer en levert het minder op. Daarom moeten er afwegingen worden gemaakt. Dit kun je zelf doen. Bij hele kleine bedragen is het soms verstandig, om een incassotraject achterwege te laten. Bij mij ging het om een bedrag van bijna 900,- dat betaalt is en waar nooit iets voor geleverd is. Ook niet na vele beloftes, herinneringen, excuses en verzinsels. En niet alleen bij mij, Fleur liet een pad van destructie en bedrog achter zich en in menig Facebook groepen meldden zich slachtoffers. Tijd om haar tot halt te roepen, tot de rechter aan toe, die ons in het gelijk stelde.

Vertrouwen beschadigd

Hier ging een lange tijd overheen waarna het vertrouwen beschadigd was en er een traject met Juristu.nl werd ingezet om het bedrag terug te vorderen. Toen betaling uitbleef volgde een lange strijd dat zelfs voor de rechter is gekomen. Onze tip gelijk in deze fase; kies voor een partij die kort op de bal zit en je zaak professioneel waar neemt! Wij moesten notabene het incassobureau zelf achter de broek aan zitten aangezien ze menig fout makten of er niet achter aan gingen.

Dit had bij een professionelere, persoonlijke partij voorkomen kunnen worden. Overweeg dan ook goed wat je het waard vindt om de strijd aan te gaan en kies voor de juiste partij! Voor ons werd het ook een principe kwestie aangezien ik niet de enige te zijn die ze had voorgelogen en financieel benadeeld heeft. Onrecht maakt me boos waardoor we extra hard voor ons recht gingen strijden.

blogger by nature 2020, soest, StayOkay, blogger by nature

4. Kies voor een gedegen incasso bureau

Het inschakelen van een incassobureau brengt kosten met zich mee. Het is verstandig om de kosten zo laag mogelijk te houden en op zoek te gaan, naar een goed en bekwaam incassobureau. Lees altijd reviews en kijk ook hoe ze te werk gaan om verrassingen te voorkomen! Er zijn vaak betaalde reviews, zoals bij trustpilot, prik hier door heen! Veel incassobureaus hanteren een “no-cure-no-pay” principe. Zonder resultaat betaal je dus niks. Deze bureaus zullen er dan ook zeker alles aan doen, om de betaling op een agressieve manier binnen te halen om te voorkomen dat ze inkomsten verliezen. Je klanten kunnen hiervan terug schrikken. Je loopt daardoor het risico dat je klanten gaat verliezen. Deze benadering is namelijk niet bepaald klantvriendelijk. Overweeg dus of je van “no-cure-no-pay” gebruikt wilt maken aangezien dit nadelig kan uitpakken. 

geldzaken, bespaartips, financiele basis, geld, armoede, incasso bureau

5. Wanneer schakel ik een deurwaarder in?

Het is belangrijk om eerst een incassobureau in te schakelen. Betaalt de klant dan nog niet? Dan mag er een dagvaarding worden aangevraagd. Dit gaat via de rechter. Met deze dagvaarding mag de gerechtsdeurwaarder bij de klant langs komen. Ook mag hij eventueel beslag op het salaris en de bezittingen van de wanbetaler nemen. Is de klant niet thuis of wil deze niet open doen? Dan mag de politie er ook bij betrokken worden.

Een incasso bureau mag dit niet. Deze doet namelijk alleen aan buitengerechtelijke procedures. Deze mogen dus ook niet in de woning van de wanbetaler komen. Een deurwaarder is dus het laatste redmiddel, om de klant alsnog te laten betalen. Bij ons is het ook zover gegaan al was de beklaagde partij nooit op het adres aanwezig en hebben ze tot duszover nog niet adequaat gehandel… Het is nog steeds work in progress. Houd hier zelf ook een oogje in het zeil. Jurista waar wij mee in zee waren gegaan had een incasso bureau geactiveerd die niet heel capabel bleek, de zoveelste fout, terwijl we het graag aan een gedegen partij hadden uitbesteed.

dag van de eerlijkheid, incasso bureau
Dag van de eerlijkheid

6. Schakel een gerechtelijke procedure in, als de incassoprocedure niets oplevert

Een deurwaarder loopt via een gerechtelijke procedure. Alleen als de klant hardnekkig weigert om te betalen en geen betalingsregeling af wil spreken, mag er een deurwaarder ingeschakeld worden. Dit kan pas, als het incassobureau het bedrag gedeeltelijk of helemaal niet kan innen. Bij ons kon er dan ook niets worden geind en was er geen bereidheid tot afspraken, een weg naar de rechter was niet te ontkomen om bureauchecklist wakker te schudden.

7. Vanaf welke bedragen kunnen er deurwaarders ingeschakeld worden?

Het inschakelen van een incasso bureau en vervolgens een gerechtelijke procedure kost een hoop geld. Hanteer daarom een bepaalde grens. Het is pas aantrekkelijk, om vanaf 500 euro een gerechtelijke procedure op te starten. 

trust, thuiswerken, werkplek, toetsenbord, muis, draadloos

8. Je hebt extra incassokracht

Door met beslaglegging te dreigen, betaalt de klant sneller het incasso bureau. Dit komt namelijk uit een schrikreactie voort. Niemand wil dat zijn auto of kostbare bezittingen worden afgepakt. Alleen al het benoemen van eventuele beslaglegging kan helpen om de klant te alsnog laten betalen. Wees wel reel dat van een kale kip niets te plukken valt.

9. Deurwaarders bieden zekerheid

De deurwaarder int het bedrag en zorgt ervoor dat hetzelfde bedrag ook rechtstreeks naar de organisatie gaat. Het komt niet op een tussenrekening en het geld wordt ook niet door incassomedewerkers gebruikt.

10. Deurwaarder kosten

Deurwaarderskosten zijn een stuk hoger dan incassokosten. Daarom is het verstandig om deze kosten aan de debiteur door te geven, voordat er een deurwaarder ingeschakeld wordt. De klant is soms honderden euro’s extra kwijt. Daarom kan het vermelden van eventuele deurwaarderskosten, alsnog voor een tijdige betaling zorgen. Zo voorkomt de klant dat er daadwerkelijk een gerechtelijke procedure wordt gestart. Als je met de juiste partij in zaak gaat wordt je hier overigens goed over ingelicht!

Maar let op, valt er niets te verhalen bij de klant, dan zal de rekening naar jou gestuurd worden. Ook deurwaarders kunnen verzaken. In ons geval heeft Fleur V haar bedrijf Bureauchecklist uitgeschreven bij de KVK die niet waren ingelicht over juridische zaken die ze aan haar broek heeft hangen. Ze is er dus zeker nog niet van af en het zal een langslepend verhaal voor haar worden.

trust, thuiswerken, werkplek, toetsenbord, muis, draadloos,incasso bureau

Tot slot

Zelf vielen wij voor de tien dagen aanpak van een partij, maar dat bleek achteraf ook even anders in elkaar te steken. Uiteindelijk wisten we het incassobureau zelf te informeren over acties die ze hebben laten liggen. Ons advies is dan ook om er zelf ook bovenop te zitten! De betreffende beklaagde ging zelfs malafiede coach gesprekken aan en in bloggers facbook groepen werd de naam veelvuldig genoemd. Haar frauduleuze activiteiten ging dus vrolijk door.

Het incasso bureau gaf aan dat ze in die 10 dagen de druk steeds meer op gingen voeren door middel van aanmaningen via telefoon, post, mail en sms, maar bij het inzien van het dossier hebben ze veel steken laten vallen. We zijn er dus nog steeds mee in de weer en inmiddels al bijna 2 jaar verder. Opgeven doen we niet want als iets oneerlijk is, dan is het wel anderen geld afhanden maken en er mee weg komen. En als diegenen ook nog vele anderen weet te benadelen weet ik dat er iemand moet opstaan om dit te stoppen. Zelf word ik er onrustig van waardoor het wordt opgevolgd door mijn kundige side-kick en als iemand niet tegen onrecht kan is hij het wel…

We houden je op de hoogte van onze incasso bureau taferelen en het doet me goed dat de rechter heeft uitgesproken dat ze zal moeten betalen. En als je zelf met een issue zit, pak het tijdig op en schiet in de actie modus. Google de naam van de desbetreffende persoon en vraag rond, hiermee bouw je een goede casus op en zal recht altijd zegevieren! Mocht je vragen hebben en jezelf hier in herkennen, laat zeker een berichtje achter en ik kom er bij je op terug.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op TwitterFacebook |YoutubeInstagram | Pinterest We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief