Lofzangers.nl is een zingende telegram dienst die sinds april 2020 de Nederlandse Markt veroveren met prachtige serenades, vrolijke liedjes en persoonlijke songteksten. En inderdaad, enkele weken na de Lockdown van 13 maart 2020 ging de nieuwe website Lofzsngers.nl live. Een kersvers team van getalenteerde zangers en zangeressen stond te poppelen om te spelen. In deze blog geeft Anne-Marie, eigenaresse van Lofzangers.nl je een inkijkje in de wondere wereld van verrassingsoptredens en haar werk als liedjesschrijver. Een heerlijk verhaal om te lezen en nog inspirerender om zelf hun diensten te ervaren. Wij werden deze zomer zelf als team verrast door onze werkgever met een persoonlijk lied bij ons op kantoor. Het inspireerde me en parkeerde het idee om zelf ook een dierbare, onze bonus opa mee te verrassen. Aarzelen over de kosten deed ik niet, dit is zo’n bijzonder en uniek cadeau dat blijvend is…
Anne-Marie, eigenaresse Lofzangers.nl vertelt:
Ik (Anne-Marie) sta in een hotellobby in Nederland. Samen met een heleboel anderen staren we naar de televisie. Mark Rutte is aan het woord. Je kan een speld horen vallen. De ene na de andere maatregel wordt op ons afgevuurd. Het is 13 maart, de eerste slimme Lockdown om Covid beheerbaar te houden is een feit.
Geen moment ben ik in paniek. Ik had het al zien aankomen. Wel wordt alle perspectief in 1 klap van tafel geveegd. De herprogrammering van mijn uitverkochte voorstelling, mijn eerste theaterstuk waar ik sinds maart 2019 als beginnend theatermaker aan werkte, kon ik voorlopig wel vergeten. Maar gelukkig ben ik gezegend met een bizar gevoel voor optimisme en zie ik altijd overal direct nieuwe kansen. ‘Lofzangers’, denk ik. ‘Vanaf maandag ga ik me op Lofzangers storten!’
De geboorte van Lofzangers.nl
Het idee voor Lofzangers ligt al op de plank. Jarengeleden plopte het opeens in mijn hoofd. Ik reed op mijn fietsje door de stad. Het was geen glamoreuze setting, het zal ergens in de Amsterdamse Baarsjes zijn geweest op weg naar huis. Wel blijkt het een glamoreus idee, want ‘wat is het zonde’ mijmer ik, dat we zoveel muzikaal talent hebben in Nederland maar we alleen van hen kunnen genieten op gevestigde podia en festivals.
Waarom brengen we de muzikanten niet naar de mensen toe? Elke huiskamer en ieder bedrijf in Nederland is een potentiele feestlocatie. Ik wil onze Nederlandse cultuur verrijken, met spontane muzikale uitspatting! Ik wil mensen dat warme, saamhorige gevoel geven wat livemuziek als vanzelf brengt. Meer muziek in het dagelijks leven, ik heb het gezien in andere culturen tijdens mijn vele reizen. De gezelligheid, het gevoel van hoop, de verbintenis. Dat is wat ik wil.
Audities
Samen met componist/ saxofonist Floris van der Vlugt organiseer ik de eerste audities in de oude Scheepvaartsschool in Amsterdam. Destijds was het een antikraak ruimte voor kunstenaars. Nu is dit prachtige pand op de Marnixstraat, vlak achter het Leidse plein ingelijfd door Eyeworks. Je weet wel het productiehuis van ons allenbekende Arnie uit GTST, Reinout Oerlemans ja.
Enfin. Op een doordeweekse dag verschijnt er elke 10 minuten een andere zanger of zangeres onder ons raam. Het is magisch. De ene na de andere serenade wordt ten gehore gebracht. Ik let vooral op authenticiteit en de gave een lied intiem te kunnen brengen, ondanks het feit dat de artiest omringd werd door allerlei afleidende stedelijk geluiden zoals een voorbij rijdende tram, sirene of huilende baby. Ik wil absoluut geen musicaltypes die pompeus en groots de show probeerde te maken. Ik moet het liedje kunnen voelen, ’t moet mijn hart raken.
Het magische ingrediënt
De zangers waarvan ik tijdens de serenade alleen de kruin zie, die teveel opgaan in eigen spel of te timide en onzeker zijn om omhoog te kijken, vallen eveneens af. Want contact is een wezenlijk ingrediënt van een geslaagde Lofzang. Na een lange dag was ons team compleet. Ik bouwde de lofzangers.nl website en we konden van start.
Doorstart
De jaren verstreken en had andere werkzaamheden die mijn aandacht vroegen. Ik werkte als Communicatieadviseur bij een patientenvereniging, was Creatief strateeg bij een Marketingbureau gespecialiseerd in de zorg, business developer bij een startup en uiteindelijk strategisch marketeer bij een grote Nederlandse Corporate. Het zijn nogal wat functies, maar zo ben ik nou eenmaal, een vrouw met een brede interesse die houdt van aanpakken. Als iets staat als een huis, ga ik het liefst weer door. Aanvankelijk was Lofzangers een leuk project voor erbij, niet echt een business.
Een herboren lofzangers.nl
De website verouderde hopeloos, net als mijn team van freelance zangers en zangeressen. Toen kwam het Coronavirus. Van de één op de andere dag zat ik zonder werk en had ik de kans om van Lofzangers een mooi bedrijf te maken. De kans om anderen aan het werk te houden tijdens de crisis. Mensen met prachtige talenten die door de radicale sluiting van de culturele sector en de anderhalve meter maatschappij opeens hun broodwinning als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen. Nu kwam al mijn werkervaring opeens waanzinnig goed van pas. Ik zette alles op alles en bouwde binnen 4 weken een nieuwe site en ververste ons team. Go!
Elke dag Feest
Wat ik heerlijk vind aan mijn werk is dat ik de mensen elke dag blij maak. Zelf sta ik elke ochtend met een glimlach, vol passie op en ik ga altijd grijnzend naar bed. (Ook wel afgepeigerd hoor, want het bouwen van een nieuw bedrijf kost veel energie. En dan te bedenken dat ik ook nog een gezin heb met kleine kinderen, hahaha.)
De Lofzangers trekken er dagelijks op uit om mensen te verrassen. Het is echt een feestje. Telkens weer. We kunnen er geen genoeg van krijgen want elk optreden is anders. Een zanger of zangeres weet nooit precies wie of wat hij gaat aantreffen. Daarom is het ook zo belangrijk om met professionals te werken. Je moet je vak echt goed verstaan als je maar 15 minuten de tijd hebt om te knallen en de show te steken! Je kunt niet even opwarmen met een paar mindere liedjes.
Bovendien belanden onze zangers en zangeressen elke keer in een andere situatie. Dat vraagt flexibiliteit, een oplossingsgerichte mindset maar wederom subliem vakmanschap. Je wordt namelijk al genoeg afgeleid door alle onzekere factoren, je hebt geen tijd om dan onzeker te zijn over je zang of onhandig met je gitaarakkoorden. En dan te bedenken dat er soms ook een gitaarsnaar kan knappen.
Als er iets fout gaat
Zoals bij ons optreden in het magazijn van DIfrax babyproducten. Lofzanger Jeffrey stemde in 10 seconden zijn gitaar, terwijl hij de stilte vulde met een leuke vraag. Hij moest opnieuw stemmen omdat bij het breken van een gitaarsnaar de spanning van de hals gaat. Daarna speelde hij met 5 snaren het optreden uit. Hij mistte een E, niemand heeft het gemerkt.
Tijd om een nieuwe snaar erop te zetten heb je als Lofzanger niet. Een verrassing is een momentopname, het is kort en krachtig. Als je na 1 nummer 10 minuten moet stoppen omdat je materiaalpech hebt is het momentum weg.
Coronaproof Verrassing
We spelen bij bedrijven en bij mensen thuis, binnen of buiten aan de voordeur. Mensen vragen me geregeld, is dat dan wel veilig, nu met dat corona virus enzo? Jazeker. Wij houden namelijk altijd heel veel afstand, vaak meer dan 3,5 meter. Het wordt namelijk redelijk ongemakkelijk als je een Serenade komt zingen voor iemand die je niet kent en je gaat dan ook nog eens in zijn persoonlijk space staan.. haha. Bij ons zit die afstand er dus al vanzelf in. Wel proberen we in tijden van Corona zoveel mogelijk buiten te spelen want dat draagt bij aan het gevoel van veiligheid.
Soms staan we dan onder een geimproviseerd afdak want de gitaar mag niet nat worden. Zo was er laatst een kleinzoon die gedurende het hele optreden achter onze zangers stond met een prachtige maar loodzware parasol. Zo konden zijn opa en oma genieten van livemuziek voor hun 60ste (!) huwelijksjubileum. Die knul stond daar, ontspannen met zijn ene hand in zijn zak alsof hij een pakje boter vasthield. Toen ik de foto’s later doorgestuurd kreeg moest ik gieren van het lachen!
Meedenken met de klant 3 tips
Ik heb ontzettend veel lol met mijn klanten. Een verrassing organiseren is spannend en gewoon heel erg leuk om te doen. Hoe gaat iemand reageren? Dat is toch wel de grootste vraag die iedereen bezighoudt. De voorpret die ik heb met mijn klanten maakt vaak een heel warm contact waarbij vaak veel gelachen wordt. Ik vind het ontzettend leuk om er een waanzinnige verrassing van te maken dus ik deel graag mijn ideeen over hoe je de verrassing nog leuker kan maken:
Tip 1: zet een dienblad bubbels klaar.
Zodra de zanger zijn optreden geeft hoef je het alleen nog maar te pakken. Met een glas in de hand is het direct feest! Vooraf dit soort kleine details organiseren maakt de verrassing en het feestelijke gevoel op het moment supreme echt af.
Tip 2: verstop jezelf
Een ander idee dat ik vaak en graag deel: verstop jezelf achter een auto. Wij bellen aan, zodra er wordt opengedaan spelen wij direct Happy Birthday. Door jezelf te verstoppen aan de overkant van de straat kan je de reactie zien van degene die opendoet. Vaak zijn de mensen verbaast. Het doet een beetje Bananensplitachtig aan, ze kijken rond en vragen zich af: wat is dit, wat gebeurd hier?! Het is natuurlijk hilarisch om achter een auto te kunnen zien wat er zich allemaal afspeelt.
Dit bericht bekijken op Instagram
Tip 3: Informeer je buren voor extra pret
Bij ouderen mensen, die in deze periode vaak alleen zijn, geven we de tip om de buren in te lichten over de verrassing. Doe een briefje in de bus : “Ons vader wordt a.s. zaterdag 90 jaar. Wij willen hem graag verrassen. Zingt u om 12:00 – op veilige afstand!- mee?” Meneer Petit uit Hoek van Holland maakte dit mee en riep GE-WEL-DIG. In de flat waar hij woont stonden de mensen buiten op de galerijen speciaal voor hem “er is er een jarig” te zingen, hij zwaaide rond en was totaal overdonderd.
Levenslied op Maat
Niet alleen de organisator van de verrassing via lofzangers.nl kan zijn of haar hart ophalen, ook als tekstschrijver geniet ik met volle teugen. Want ik schrijf levensliedjes op maat. Soms een echte Smartlap zoals voor een vrouw in Noord-Holland die na 45 jaar was verlaten door haar grote jeugdliefde. Vrienden gaven haar een Lofzang cadeau met een persoonlijk geschreven lied. Ze leverde informatie aan (daarvoor ontvang je een vragenlijst om in te vullen) en gaven mij de opdracht een echte Smartlap te schrijven want het leven ging duidelijk niet alleen over rozen.
Tips bij het schrijven
Voor een persoonlijk lied kies ik een passende melodie en daarna begint het grote spel. Ik speel met woorden totdat alles klopt en past. In een liedje komt er van alles aanbod, iemands leuke kanten maar soms ook bloopers of eigenzinnigheden. Wil je ooit zelf creatief aan de slag en een liedje schrijven? Durf dan alle kanten te belichten, ook mindere momenten of kwaliteiten horen bij het leven. Zolang je maar zorgt voor de juiste kwinkslag, een knipoog. Vaak wordt er hartelijk gelachen.
Een andere tip, luister de melodie zodat je deze zelf kan neurieren. En voordat je begint met schrijven: zoek de originele songtekst op en tel de lettergrepen in elke zin. Zo weet je dat je tekst echt past. Vaak denken mensen ‘ik kan wel een beetje smokkelen’ maar het komt het liedje niet ten goede, in de uitvoering wordt het rommelig als je te veel woorden in een zin moet proppen.
Waardering
Wist je dat een gebrek aan waardering de belangrijkste reden is voor werknemers om op te stappen? Een lofzang wordt dan ook heel vaak aan een team van medewerkers gegeven door de werkgever. We schrijven een liedje op maat om het team in het zonnetje te zetten. Je kan denken aan speciale gelegenheden, of themadagen zoals secretaressedag, nationale complimenten dag, of dag van de leraar. Maar ook rond de feestdagen of tijdens een bedrijfsjubileum is livemuziek en het uiten van waardering een fantastiche moment. Dat bedrijf is immers gekomen waar het staat door de mensen die er dagelijks met passie werken.
Inspirational Song door lofzangers.nl
Een aanbod wat ook steeds meer zijn weg vindt in de markt is de Inspirational Song. Zo’n liedje gaat over de essentie van het bedrijf, de WHY. Het gaat omschrijft de missie en visie en kan gebruikt worden voor interne en externe communicatie. Het is een song waar medewerkers zich achter kunnen scharen, hier wil ik aan bijdragen, dit is de reden waarom ik hier werk! Een liedje wat past bij de belevingswereld van klanten, zij hebben niet voor niets gekozen voor jou. Ze hadden ook naar de concurrent kunnen gaan. Ook hier zie je de kracht van muziek, het poetische en verhalende karakter komt echt optimaal tot zijn recht.
Het is een authentieke manier om je merk neer te zetten via een persoonlijk lied van lofzangers.nl, en het is natuurlijk ook veel leuker om een liedje te luisteren dan een enorme lap tekst te lezen over de missie en visie van een bedrijf.
Groepscadeau
Soms hoor ik mensen even slikken, iemand live laten komen zingen is financieel even een ander cadeau dan een bos bloemen of een lekkere fles wijn. Maar ook hier denk ik graag mee en merk ik dat een optreden eigenlijk altijd doorgaat. Budget is soms een hobbel maar zelden de reden waarom mensen afhaken.
Geliefden trekken vaak zelf de portemonne voor een uniek moment via lofzangers.nl. Ach denken ze dan, je wordt maar 1x 18, 40, 50, 65 of 80! Nog vaker wordt een lofzang gegeven door meerdere mensen. Broers en zussen leggen bijvoorbeeld samen het geld bij elkaar of een vriendgroep geeft het cadeau. En weet je wat ook een constructie is die ik steeds vaker terugzie? De aanvrager betaalt zelf een groter deel, en vraagt anderen om tien of vijftien euro in te leggen. Zo wordt een waanzinnig cadeau toch gerealiseerd!
Annemarie – Lofzangers.nl
Liefs Olivette
Olivette is ook actief op Twitter| Facebook |Youtube| Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat