Toen ik het hartverscheurende artikel in 2017 in het AD en de limburger las over het familiedrama in Limburg, brak mijn hart. Toen recent een jonge vrouw in Apeldoorn overleed doordat wederom een hoogbejaarde bestuurder de macht over het stuur verloor pakte ik dit artikel er weer bij en ben het gaan updaten. Mijn hart brak en een traan liep over mijn gezicht. Dit leed had toen nooit mogen gebeuren en nog steeds niet…
In Limburg veroorzaakte de bejaarde 87 jarige-spookrijder in 2017 een ongeluk waarbij het leven van een jong gezin in 1 klap werd verwoest. Mama Desirée (39) en hun drie jarig zoontje Thijmen, overleven het ongeval niet. Zijn dochter (9) heeft lichte verwondingen, maar zijn zoontje (7) heeft blijvende hersenschade. Een liefdevol gezin van 5 is wreed uit elkaar gerukt en de kinderen van de 87-jarige spookrijder is hun vader kwijt. Vader Bas uit Maastricht hoopt mensen wakker te schudden en deelde zijn pijn overal in de media.
“Als je ziet dat je ouders niet meer goed rijden, grijp dan in! ” “Een auto is een moordwapen”
Dat is hier op een zeer verdrietige manier gebleken. Ik voel me aangesproken door zijn noodkreet, want ook mijn oma van 90 reed destijds nog steeds als een coureur rond. Wat nou als zij een familiedrama veroorzaakt… Het spookte lang door mijn hoofd en blijf er daarom aandacht aan geven. Oma (r.i.p 2017)… lees je mee…
Gevaar op de weg
Nederland vergrijst en de ouderen achter het stuur rijden steeds langer door. Mijn oma (R.i.p) van 90 mocht in 2017 haar rijbewijs verlengen gekregen, inclusief haar aanhanger- en motorrijbewijs. En trots dat ze was ! Ze rijdt weg in de 2e versnelling en trekt op alsof ze de Rally gaat rijden. Op de snelweg rijdt ze standaard 10 km langzamer als toegestaan en parkeren gaat goed als het een extra brede oprit is.. Haar rijvaardigheden zijn redelijk, maar ze wordt zichtbaar ouder, is minder scherp en het reactievermogen gaat achteruit. De kans op een black-out, of op (te) langzaam reageren wordt steeds groter. Zelf vindt ze zich de beste autorijder van het land en er iets over zeggen is not-done. Ze wordt dan ook echt boos.
Uiteindelijk is ze zelf verantwoordelijk en “oud en wijs genoeg”, zoals ze zelf zegt. Maar wie roept haar dan wel een halt toe? In haar jonge jaren waren de wegen minder druk en waren er minder regels. Kinderen werden gerust zonder gordel op de achterbank geplaatst en een BOB was er in die tijd niet. Maar de tijden zijn veranderd…
Een halt toeroepen
Oma slikt geen medicijnen en is goed bij geest, maar na het lezen van dit artikel weet ik dat vader Bas gelijk heeft. We moeten met haar gaan praten. Mijn oma zou een ongeluk als deze kunnen veroorzaken. Ik heb haar nog nooit zien spookrijden, of rare capriolen uit zien halen, maar ze is al wel 90. Bij het verlengen van een rijbewijs is een rij-test i.p.v een snelle keuring zeker op zijn plaats. Je wilt als familie haar leven niet inperken, want de auto geeft vrijheid.
Zonder auto zal ze nergens meer kunnen komen. Daarnaast is het OV prijzig, ingewikkeld, ongewenst (oneilig gevoel) of zelfs niet aanwezig in een dorp als bij mijn oma. Fietsen of brommer rijden is ook uitgesloten. Daarentegen wil je je oma ook niet kwijt. Laat staan het op je geweten hebben als een leven van een familie bruut wordt vermorzeld. Lees maar de laatste alinea van vader Bas in zijn brief aan de media, dan weet je dat het aan ons de taak is om onze ouderen er op te wijzen om een familiedrama als deze in Limburg te voorkomen!
“Deze week zou Thijmen zijn eerste schoolweek beleven. “Ik denk dat ik in gedachten een broodtrommeltje voor hem klaarmaak, met allemaal leuke verrassingen erin. Daarna alles in zijn rugzakje, dat wij daarvoor in gedachten, samen uitgezocht hadden voor deze grote dag. We vertrekken, alle vijf. Het gezin is groot geworden: iedereen gaat naar school. Ik en mijn vrouw zijn trots! Stop. Ze zijn dood. Jullie hebben levenslang.”
Gerelateerde blog: Ingrijpende video over appen achter het stuur: ‘Laat je telefoon je toekomst niet stelen’
Rijbewijs afpakken
Over 2 weken gaat Olivier voor het eerst naar school. Daardoor doet mij dit verhaal heel veel pijn. Mijn gezin van 5 is compleet. Bas zijn familie had ook compleet moeten zijn. Dit familiedrama had voorkomen moeten worden, maar hoe? Als ik mijn oma op haar rijstijl aanspreek, word ik met de tapijtklopper uit de keuken gebonjourd. Ze zal ook echt boos op me worden. Mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar als ze die verantwoording niet meer aankunnen, of gewoonweg eigenwijs zijn. Dan moet je als medeburger toch moeten kunnen ingrijpen, al dan niet met hulp van buitenaf?
Mijn oma moet zich weer melden als ze 95 is… 95!!
Zelf ben ik va nmening dat de controle-rol bij de overheid moet liggen om zo’n familiedrama te voorkomen. Een veilig verkeer is een algemeen belang. Leeftijd zegt niets over je rij-kundigheid, maar laten we eerlijk zijn, het wordt slechter met de jaren. De controle mag uitgebreider zijn na de 70. Het is nu enkel een medische keuring en praatje van 5 minuten. Kijk ook naar medicijnen gebruik, zicht, reactievermogen, of doe een schriftelijk kennis-examen en een rijtest. En luister naar de kinderen als die zich melden dat hun ouders niet meer kunnen rijden. Bij aangifte of een noodroep, worden ze nu gewoon weggestuurd, omdat de politie wettelijk niets kan. En eens in de vijf jaar testen?
Mijn oma moet zich weer melden als ze 95 is… 95!! Na je 70e gewoon om de 5 jaar testen en na je 80e eens in het jaar. Bureaucratie ten top, maar een ongeluk en familiedrama als deze mag gewoonweg niet meer gebeuren. Wat vindt jij? Ik weet niet hoe ik het ten sprake ga brengen, dat is een heel lastig gesprek. Maar niet zo lastig als het gesprek dat de vader van Thijmen met de neuroloog had toen hij hem vertelde dat zijn zoontje van drie dood zou gaan. Zijn woorden zijn niet voor dove-mansoren geweest, want ik moet er echt iets mee. Ik laat in ieder geval mijn blog aan oma lezen.
NB: [disclaimer] En natuurlijk zijn er ook weggebruikers die de grootste ongelukken en familiedrama’s veroorzaken die niet onder deze groep vallen. Denk hierbij aan drank en drugsgebruik, of jongeren die net hun rijbewijs hebben appen achter het stuur, etc etc, Dit heb ik in deze blog buiten beschouwing gelaten.
Liefs Olivette
Olivette is ook actief op Twitter | Facebook | Youtube | Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat
15 comments
Je hebt helemaal gelijk. Als mensen niet goed meer kunnen rijden moeten ze daar zeker op getest worden, maar aangezien dat waarschijnlijk niet snel gaat veranderen in Nederland vind ik het heel goed dat je de stap zet om zelf met iemand te gaan praten. Ik ben aangereden door een jonge bestuurder, eentje waarvan zijn omgeving zegt: ‘Van hem hadden we altijd wel verwacht dat hij een keer iemand aan zou rijden’ en dat maakt me boos. Ik zit nu een jaar later nog thuis, ben nog steeds niet genezen en van een gedeelte van de verwondingen zul je altijd iets blijven zien. Om over de schade die niet zichtbaar is nog maar niet te praten. Als zijn omgeving eerder met hem had gesproken over zijn rijstijl was dit misschien wel niet gebeurd. Daar heb ik nu niet zo veel meer aan, maar daarom wil ik jou wel écht even een schouderklopje geven voor het feit dat jij je oma aan gaat spreken. Elk ongeluk dat voorkomen kan worden is er één, klein of groot.
Ochjee wat een verhaal Hopelijk ben je niet er niet bang in het verkeer op geworden. Jonge bestuurders rijden soms echt als een bezetene Ik hoop dat je er weer snel bovenop komt want dit heeft vast een enorme impact op je! Sterkte!
Mooi geschreven. Vind ook dat je gelijk hebt. In de tijd dat opa’s en oma’s leerde autorijden was alles zo anders. En in één jaar kan al zoveel gebeuren, een mens kan zo snel achteruit gaan en geen goed reactievermogen meer hebben of dement worden. Wel vind ik dat er dan voor ouderen een alternatief moet komen zodat zij niet gekluisterd aan huis zitten of in het bejaardentehuis omdat zij geen auto meer kunnen/mogen rijden. Natuurlijk wordt er in veel bejaardenhuizen best wat georganiseerd maar iets daarbuiten ondernemen en weg van die plek zullen de ouderen ook echt wel behoeften aan hebben.
Hi robin, dankje Het is een lastig en gevoelig onderwerp. Mijn oma zou dan inderdaad aan huis gekluisterd zitten en dat werkt de eenzaamheid weer in zijn hand. Je hebt zo gelijk dat er een goed alternatief moet zijn. Toch mijn hoofd maar eens over breken..
Ook een niet bejaard persoon kan in 1 jaar ziek worden, slecht zicht krijgen en of aan de medicijnen moeten. Zolang ik nog zogenaamd intelligente verantwoordelijke volwassenen tegenkom die met morfine achter de kiezen de weg op gaan vind ik uw leeftijdsdiscriminatie niet op zijn plaats. Wat betreft het artikel, er wordt gekeurd op zicht en medicatie, dus de journalistieke kwaliteit van het artikel is ook niet geweldig.
Je hebt absoluut gelijk: ik vind ook dat de keuring voor oudere mensen echt strenger mag. Mijn opa (heeft zelf geen rijbewijs en alleen een brommer) durft niet eens bij een hoogbejaarde vriend van hem in de auto te stappen omdat hij het niet veilig vind. Die man rijd ook gewoon op de snelweg! de keuring voor 80+ ers uitbreiden lijkt me prima. Laat iemand gewoon 15 minuten bij ze in de auto zitten om te keuren of dat nog veilig is. Niks een gesprekje, je rijbewijs krijg je ook niet als je 18 bent met een gesprekje. Ouderdom verminderd nou eenmaal het reactievermogen. Genoeg ouderen kunnen prima rijden, maar met een goede keuring kunnen de ouderen die echt niet meer veilig kunnen rijden er echt uitgehaald worden. En dan na je 80e gewoon ieder jaar opnieuw keuren. Lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal, en met de huidige vergrijzing helemaal actueel.
Hi Neeltje, dank voor je reactie! Mijn rijbewijs kreeg ik inderdaad ook niet met een gesprekje toen ik 18 was, oeff was dat maar waar. Als ik er weer aan terug denk, aj Hopleijk kunenn ze er bij de overheid iets mee. Het blijft een lastig dilemma
Zo’n test stelt inderdaad bijna niks voor. En om de vijf jaar is op die leeftijd te weinig. Wat een drama voor alle betrokkenen! Eigenlijk zou er na de 80 een goed alternatief moeten komen voor ouderen. Het ov is idd veel te duur en ik begrijp het gevoel van onveiligheid. Maar vervoer op maat of de valies (zoals hier iig in de regio) kan toch wel. En vast goedkoper dan het nu is.
Hi merel, helemaal waar. Door de bezuinigingen is helaas het vervoer op maat ingeperkt. Vooral in de kleine dorpen meot dat een drama zijn. In het westen pak je nog wel snel een bus, trein of de metro. Al zie ik mijn oma van 90 dat niet meer zo snel doen 😀
Ik begrijp niet dat het zo verdeeld is in Nederland wat betreft keuringen. In Drenthe krijgen ouderen boven de 75 een rijtest en moeten ze in een CBR-examen laten zien dat ze nog goed en zonder twijfel kunnen rijden. Mijn oma van 81 rijdt nog hartstikke goed, maar is ook scherp op zichzelf. Ze doet elk jaar een paar rijlessen bij de plaatselijke rijschool om zichzelf te keuren
Wat goed en je hebt gelijk. Het zou in Nederland gelijk getrokken moeten worden. Dank voor je reactie
Ja, allemaal meninkjes.
Lees gewoon eens op Internet bij de SWOV, CBR en Rijksuniversiteit Groningen naar het wetenschappelijk onderzoek dienomtrent. Dat zijn feiten en niet uw subjectieve verzinsels.
Mensen van 75+ zijn als fietsers en wandelaars kwetsbaarder dan in hun auto. Mensen van 75+ zijn in een auto veiliger en maken veel minder dodelijke ongelukken dan jongeren per gereden km. DAT ZIJN DE FEITEN. Bovendien tonen ze compenserend gedrag, dat wil zeggen dat ze, en dat kunnen ze zich als gepensioneerden permitteren, niet de weg op gaan met gladheid, regen en bij nacht.
Ik ben een week geleden goedgekeurd voor de komende 5 jaar tezamen met 250000 andere 80 tot 85 jarigen blijf ik dus deelnemen aan het verkeer, zodat ik mijn zelfstandigheid kan handhaven en niet afhankelijk ben van WMO etc. Visus 1,00 beide ogen, geen rijvaardigheid beperkende ziekten, wilt u mij ieder jaar laten keuren?
Geneeskundige verklaring 75+ 38 euro, keuring 75 euro, foto 12 euro. rijbewijs 38 euro en dat ieder jaar?
Als U zich veiliger voelt misschien idee om dat ten laste te brengen van de groep beneden de 75? Die heeft er volgens u immers baat bij?
Ik kan mij de angst goed voorstellen. Zelf hebben we hier ook mee te maken maar dan nog even ‘erger’. Het rijbewijs van mijn schoonvader is niet meer geldig omdat hij niet door de medische keuring is gekomen. Ook door de 2e keuring is hij niet gekomen. Op zich niet vreemd, handen compleet vergroeid door de reuma, slecht reactievermogen etc. Zelf hebben wij geen contact met schoonvader, het is geen aangename man. Uit angst dat hij een ander iets zou kunnen aandoen met zijn auto hebben wij de wijkagent ingeschakeld. Deze heeft het in eerste instantie goed aangepakt. Is bij schoonvader geweest om aan te geven dat bij hem bekend is dat hij nog rijdt terwijl hij geen geldig rijbewijs heeft en daardoor ook onverzekerd rond rijdt. Maar wat hij ook heeft gezegd is dat hij hem niet actief gaat controleren, en nadat ze hem 3 keer betrappen dat ze dan zijn auto afnemen. Schoonvader heeft zich kort ingehouden maar is inmiddels weer dagelijks met de auto op pad. De angst dat hij een ander kan verwonden/doden is groot bij ons maar helaas hebben wij geen poot om op te staan. Wijkagent wist ons overigens te vertellen dat hij al ruim een jaar rondreed zonder geldig rijbewijs.
Helemaal eens met de heer Vergoessen!
Opgehitst door de omgeving van betweters en zedeprekers heb ik op een gegeven moment mijn vader (86) weten te overtuigen zijn auto van de hand te doen. Hij was op slag zijn vrijheid kwijt en was afhankelijk van mijn vrouw of een taxi voor eventueel vervoer. In de dorpse omgeving was in geen velden of wegen openbaar vervoer te vinden.
Nog geen 6 weken later overleed hij, hij had geen zin meer en is er vandoor gegaan, terwijl hij nog jaren lang had mee gekund. Dus als Uw oma U lief is, laat haar lekker rijden zolang als ze wil en bemoei U niet met haar zaken. Voor U het weet sterft zij door Uw betweterigheid!