Delen vinden we super lief

50 jaar geleden heeft de LEGO Group zijn eerste grote bouwsteen voor kleine handjes onthuld, in 1969 alweer… het is ook wel hetzelfde jaar dat de eerste mens voet op de maan zette. De tijd vliegt letterlijk en figuurlijk. Een halve eeuw bouwplezier met LEGO en DUPLO blokjes zorgt voor heel veel fijne momenten en herinneringen..

boerderij, oma spelen

Bouwblokken voor het leven

Mensen spelen graag, kinderen al helemaal, het is onze natuur. De wereld om ons heen wordt ontdekt en we leren het spelenderwijs begrijpen. Door te spelen voelen we ons ergens bij horen en voelen we ons geliefd en gelukkig.

Ik zie het thuis in levende lijve dat kinderen van hun geboorte tot hun vierde levensjaar een ingrijpende neurologische transformatie doormaken. In die korte periode van vier jaar ondergaan ze het snelste leer- en ontwikkelingsproces dat ze ooit zullen ervaren. En aan het eind van deze vier jaar ligt er een ‘blauwdruk’ klaar van hun volwassen versie in wording Met drie kids (6,4,7) zit ik er volledig in.

Dit vinden ouders wereldwijd van DUPLO

Dat is dan ook helemaal de reden waarom er zoveel zorg aan de ontwikkeling van LEGO® DUPLO®-producten wordt gespendeerd. Ze willen peuters inspireren en hen helpen zich te ontplooien door creatieve, speelse ervaringen die hun verdere toekomst vormgeven. En dat zegt niet allen DUPLO. In het LEGO Play Well Report van 2018 ondervroegen ze over de hele wereld meer dan 9.000 ouders naar hun mening over het LEGO System in Play.

Onderzoeksresultaten

De LEGO FILM 2 Duplo

94% van de ondervraagden heeft aangegeven dat het de verbeeldingskracht van hun kind stimuleert. Van deze groep zegt 93% dat het hun kind helpt creatief te zijn. 91% geeft aan dat hun kind er nieuwe dingen door leert en ontdekt en 84% is van mening dat het hun kind helpt sociale vaardigheden te ontwikkelen. Oh, en 91% vindt het ook gewoon een hele leuke activiteit voor het hele gezin! In deze onderzoekresultaten kan ik me zeker vinden!

Een konijn …. en zijn vriendjes

Kjeld Kirk Kristiansen – LEGO Group-eigenaar van de derde generatie – besloot in de late jaren ’70 om LEGO DUPLO verder uit te bouwen tot een afzonderlijk merk. Sindsdien is het LEGO® DUPLO®-logo met het rode konijn niet meer van de verpakking verdwenen. Net als elk beroemd icoon heeft het door de jaren heen enkele make-overs gehad, maar het konijn is en blijft het symbool van het merk.

De vriendengroep breidt uit

Vervolgens werden er nog een heleboel andere DUPLO-dieren aan toegevoegd zoals paarden, schapen en koeien. En ook olifanten, leeuwen en zelfs dino’s. En de familie werd nog groter met DUPLO-figuren zoals de landbouwers en politieagenten. maar ook dokters, cowboys, wetenschappers en de ‘brutale jongens’ De collectie breidde uit en iedereen kon zijn verbeelding laten spreken! Het werd het opstapje naar een uniek verhaal en rollenspel.

Kwaliteit en veiligheid

De grootste inspiratiebron en bestaansreden van Lego Duplo zijn echt de kinderen. Een mooi uitgangspunt. Zij zijn meteen ook hun grootste zorg. Kinderen moeten in alle veiligheid plezier kunnen maken met de Duplo producten. Daardoor voldoen de producten aan de strengste internationale veiligheidsregels voor speelgoed of overstijgen ze vaak zelfs. Wel zo fijn omdat ik vaak zie dat het in de mond gestopt wordt. Ze kunnen er uren mee in de weer zijn. Daarnaast is het duurzaam speelgoed. Mijn zoontje speelgoed speelt nu met de Duplo blokken van papa en mama.

duplo40jaar duplo

Voor alle fysieke en digitale spelervaringen werken ze vanuit een ‘safety-by-design’ benadering, waarbij ze al vanaf het ontwerp rekening houden met de veiligheid. Ze hebben immers te maken met uiterst creatieve breinen. het speelgoed is dan ook verdeeld in leeftijdsgroepen.

De échte experts zijn de kids

Heb je wel eens een kinds zien spelen met de duploblokken? Wij thuis bijna dagelijks en er wordt in gebeten, op gekwijld, ze worden in een driftbui door de kamer gesmeten, er wordt heel vaak op getrapt of aan getrokken door onze jonge ontdekkers. Bij het testen van de producten moeten de ontwerpers dus even creatief zijn. Daarom testen ze op zaken waarvoor ze bedoeld … en ab-so-luut niet bedoeld zijn! Hieronder nemen we in de video een kijkje bij de echte experts. Altijd fijn om eens achter de schermen te kunnen kijken.

De volgende 50 jaar en ver daarna

Als LEGO® DUPLO® een mens was, begon hij nu al bijna aan zijn pensioen te denken. Wat rustiger aan doen. Maar nee hoor Duplo niet! En alleen maar heel goed! Er kunnen dan nog heel veel generaties genieten van dit fijne, duurzame speelgoed!

Gerelateerde blog: De LEGO® FILM 2 ging feestelijk in premiére samen met een feestelijke opening van het LEGO® CAFÉ

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Twitter  Facebook Youtube Instagram We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat


Delen vinden we super lief