Meiden spelen allang niet meer alleen met poppen en jongens niet enkel meer met auto’s. In de jaren tachtig waarin ik opgroeide was dit zeker nog de stereotype rolverdeling, maar vandaag de dag is de speelgoedbranche totaal veranderd. Achter de wereld van poppen, speelgoedkeukentjes en auto’s, schuilt een speelgoed wereld die in een stroomversnelling aan het veranderen is. We hadden het nooit durven bedenken, maar zelfs koningin Barbie is van haar troon afgestoten. En met de komst van de LOL Surprise! O.M.G. poppen wordt het speelveld zelfs nog spannender!

De populaire Bratz girls

Trends spotten in de speelgoedbranche

Bratz, Baby Born L.O.L en Lalaloopsy zijn bij mijn kinderen zeer bekende begrippen. Wat velen misschien niet weten, is dat het Bratz-merk een roemruchte geschiedenis heeft. Het begon in 2001, toen een voormalige werknemer van Barbie bij MGA Entertainment ging werken en daar een nieuwe pop ontwierp.

dream gap #CloseTheDreamGap
Barbie gaat met de tijd mee

Stilstand is achterstand…

De brutale Bratz-poppen wisten de speelgoedbranche op te schudden. Voor het eerst waren er poppen met hippe outfits en een flinke attitude. Het sloeg in als een bom en wist Barbie echt wakker te schudden. Voor velen had Barbie stil gestaan en werd het als ouderwets en ongeëmancipeerd gezien. Met de komst van de LOL Surprise! O.M.G. poppen is er een derde speler op de markt die de boel nog wel eens extra kan gaan opschudden! De speelgoedbranche is echt continue in ontwikkeling…

LOL Surprise! O.M.G., speelgoedbranche

Mee gaan met de tijd

Barbie was de brave pop die al jaren braaf achter Ken aanliep waarbij de Bratz-poppen veel stoerder waren. Vooral de doelgroep van 9 tot 12-jarige meisjes liet Barbie al een tijdje links liggen en was verknocht aan de Bratz poppen.

Ook in de cijfers zag je het terug en verloor Barbie een marktaandeel van 90% naar 70%, waar Bratz maar liefst 30% wist af te snoepen. Stilstaan is achteruitgang roept men vaak! Dit zie je ook terug bij Duplo, waar Biobuddi op duurzaamheid in springt en Hubelino innovatieve knikkerbanen wist te maken en daarmee de blokjes naar een hoger level heeft getild.

LOL Surprise! O.M.G., speelgoedbranche

Rechtzaken

Mattel, het bedrijf achter Barbie begon een rechtszaak, omdat de ontwerper van Bratz al aan zijn ontwerp had gewerkt tijdens zijn tijd bij Mattel. Er volgde een lang juridisch proces waarbij Mattel uiteindelijk geen gelijk heeft gekregen. Barbie is echt ook hipper dan ooit en heeft een transformatie ondergaan!

Vooral de campagne #CloseTheDreamGap sprak me enorm aan. Merken in de speelgoedbranche blijven zich ontwikkelen en de één houdt de trends nauwlettender in de gaten dan de ander.

Hey big Sis…

Nieuwkomer LOL Surprise! O.M.G.

En laat MGA nu ook niet verder stilgezeten te hebben! Tijdens de Spielwarenmesse in Neurenberg stonden we al oog in oog met de LOL Surprise! O.M.G. poppen. En we waren er zeer van onder de indruk! Voor nu zijn het nog enkel meiden, maar MGA kennende komen er zeker jongens varianten bij. Elke pop heeft prachtig haar en wordt geleverd met 20 verrassingen waaronder mode-accessoires, een speelgoedstandaard, een kleedkamer, een spiegel en een collectable diva.

Voor nu worden er vier karakters gelanceerd met de namen: *Lady Diva * Royal Bee *Swag & *Neonlicious… Cewl….

L.O.L Surprise! “Let’s Be Friends” verzamelboek vol stickers en ruilkaartspel

Battle of the girls

bron L.O.L Instagram

Elke pop heeft mooie grote ogen, echt haar en moderne outfits. Deze diva’s gaan ongetwijfeld reuze populair worden! De L.O.L. O.M.G. poppen release is 7 July, in Amerika. Heb je de gimmick gespot:-D, onwijs leuk bedacht L.O.L omgekeerd is namelijk 707.

Release datum

Helaas moeten wij er nog even op wachten….. Het vermoeden is dat het na de zomer in ons land verkrijgbaar zal gaan zijn.

De verwachte prijs voor de pop ligt rond de $26,99. Hoewel het duurder is dan een gemiddelde Barbie, krijg je er tal van mode-accessoires bij. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening of dit te prijzig is?

Video impressie LOL Surprise! O.M.G.

Ik heb deze link kunnen vinden om een pre-order te plaatsen, dat destijds ook mogelijk was bij de hairgoals , L.O.L Bigger Surprise en Spy series underwraps. We houden het dus zeker in de gaten! Maar ook de ontwikkelingen bij de Bratz poppen en Barbie aangezien ze allen favoriet zijn bij de kids.

LOL Surprise! O.M.G., speelgoedbranche

Gender stereotypering

Je ziet dat de ouderwetse genderstereotypering ook in de speelgoed folders aan het veranderen is. Het leuke is dat in de toekomst alles bijna mogelijk. We gaan er dan ook graag in mee en kijken met plezier naar alle trends in de speelgoedbranche! Ondertussen speelt dochterlief nog graag met poppen, haar prinsessenjurken en L.O.L.

Liefs Olivette

Olivette is ook actief op Instagram  Twitter Facebook Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat.