Ger Rademakers deelde een overzicht met tips voor spelen om deze periode ‘van thuis zitten‘ succesvol met spelen door te brengen. Hij is ontwikkelingspsycholoog en de handige tips en tricks op het gebied van spelen waren voor mij een eye opener in tijden van veel samen zijn. Deze deel ik graag met jullie.
Tips voor spelen in het Coronatijd
- Zorg voor routine bij het spelen, uiteraard in samenspraak met je kinderen
- Vind een zo goed mogelijke mix van schoolwerk en spelen
- Het is belangrijk om af te wisselen met werken, spelen, bewegen, kleine huishoudelijke taakjes en regelmatig (op verantwoorde wijze) een frisse neus halen
- Leren samen spelen met je kinderen
- Hilariteit en humor helpt te relativeren en zorgt voor ontspanning
Pas op de plaats in gekke tijden
Het is alweer even geleden dat de scholen dicht gingen en dat bijna alle kinderen zeven dagen per week thuis zijn. Gezinnen hebben zich snel moeten aanpassen aan de nieuwe situatie, wat voor ons als ouders geen gemakkelijke opgave was en is. De leerkrachten doen hun best om alle kinderen van onderwijs en lesmateriaal te voorzien. Vervolgens moeten de ouders hun kinderen hiermee aan het werk zetten, naast de vele andere lopende zaken. Het is een leuke puzzel waarin we soms onze eigen gebreken als ouder tegenkomen.
Het viel niet mee om de routine te vinden en de kinderen elke dag te motiveren om aan de slag te gaan. Voor veel kinderen hoort schoolwerk bij school en kunnen ze thuis spelen en ontspannen. Het was dan ook vaak een strijd om de kinderen aan het werk te krijgen. Hier kwam aardig wat omkoping bij kijken.
Goede mix van werken en spelen.
De beste tips die bij ons heeft gewerkt is het vinden van routine. We kwamen er in samenspraak met de kinderen achter dat de oudste het beste laveerde bij homescholing bij mijn man. Zelf werkte ik nog veel op kantoor en de wisseling van papa en mama werkte niet bij mijn zoontje. Ook had papa meer geduld, een opvoedzonde van deze moeder. Zelf pakte ik de school taakjes op met mijn dochter. We wisselde het af met spelen, bewegen en regelmatig (op verantwoorde wijze) een frisse neus halen. De trampoline in onze achtertuin bleek ook nu weer een goede aanschaf.
Afwisseling
Kinderen gedijen bij regelmaat. Afwisseling van werken en ontspannen helpt om de motivatie voor de minder leuke dingen op peil te houden. Laat de kinderen een periode werken (15 tot 45 minuten, afhankelijk van de leeftijd) en wissel dit af met een tijdje spelen als beloning. Om het lezen te stimuleren hadden we Animal Crossings van Nintendo als incentive. De afwisseling is ook belangrijk om te voorkomen dat je kind zich enkel richt op schermactiviteiten. Als je hier eenmaal aan toe geeft is geen weg meer terug waardoor er voor bewegen en andere activiteiten geen ruimte meer blijft.
Als je zorgt voor leuke alternatieven en zelf ook eens mee doet heb je je kind goed in beweging gezet. Eventueel kun je ook de routine en het werken bevorderen met een beloningskaart en stickers. Mijn zoontje kon 7 magneten op onze whiteboard verdienen door iedere dag 30 minuten te lezen. Bij alle 7 voltooide leesmomenten kreeg hij de Donald Duck. Dit werkte perfect waarbij hij extra zijn best deed.
Spelend leren
Vanaf groep drie krijgen leerlingen leerwerk van school mee. Voor mijn dochter uit groep 2 was dit minder het geval. Zij leren op school normaliter allerlei dingen die voorbereiden op het lezen, schrijven en rekenen in groep 3. Op een speelse wijze konden we dat ook thuis doen. De druk lag hier gelukkig minder hoog! Bordspellen met een dobbelsteen hielp hier goed bij. Ganzenbord, het Pieter Konijn spel en ‘Mens Erger je Niet’ deden het goed, of spelletjes die visueel en ruimtelijk inzicht vragen, zoals puzzels en allerlei (smart) games.
Speelgoed waarbij gebouwd of geknutseld moet worden is goed voor de oog-handcoördinatie, stimuleert de creativiteit en levert ook nog eens een mooi eindresultaat op. Dat geldt ook voor tekenen en kleuren. Voor de kinderen die al letters, cijfers of woordjes kunnen herkenne, lezen en schrijven is er ook een veelheid aan spelletjes, zoals Scrabble junior, Rummikub, Halli Gallie, Hubelino etc. Zelf ben ik ook fan van de educatieve onderleggers van Deltas. Spelenderwijs leerden ze veel getallen, woordjes en spraken we over de sterrenhemel.
Ook is er speelgoed waarmee kleuters schooltje kunnen spelen en intussen kennis op kunnen doen, zoals Mijn Magisch Bureau. Veel spellen vragen ook strategisch, tactisch of conceptueel denken, zoals Mens erger je Niet, Concept Kids Dieren, dammen en heel veel andere spellen. Elk spel en alle speelgoed heeft elementen die behalve plezier hebben ook educatief zijn. Ze leren ‘samen spelen’, ‘omgaan met op je beurt wachten’, met spanning en verliezen‘. Allemaal zaken die ook op school en in het dagelijks leven belangrijk zijn.
Samenspelen
Het is voor ons en de meeste ouders met mij niet mogelijk om de hele dag met de kinderen bezig te zijn met gezelschapsspellen. Als ze bij ons samenspelen heb ik even ruimte en houden ze elkaar (hopelijk) op een prettige manier bezig. Er waren veel contactbeperkingen, maar gelukkig hadden de kindjes hun buurjochies. Het samenspelen gebeurde op die manier enkel met elkaar en ons gezin. Dit ging heel goed en aan ons de taak om het daarbij te beperken.
Lucas was de jongste en kon niet in alles mee. Toch wisten ze samen een team te vormen en maakten ze makkelijkere spelregels. Ook zijn er diverse coöperatieve spellen, waarbij moet worden samengewerkt, zoals Leo moet naar de kapper, Menara en Pandemic Response. Als Lucas (3) mee ging spelen bleef ik er wel bij om de vrede te bewaken. Ook weten zijn broer en zus donders goed dat we met elkaar rekening houden!
En voor kinderen zonder broer of zus kunnen smart games, constructiespeelgoed, en spelen met poppen en poppetjes (fantasiespel) uitkomst bieden.
Contact
Kinderen kunnen hun grootouders niet opzoeken om mee te knuffelen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat ze niet samen via internet (Skype en dergelijke) een spelletje zouden kunnen doen. Met een dobbelsteen en de mogelijkheid om mee te kijken met het bordspel van de kleinkinderen, kunnen opa en oma ook mee spelen. Met een beetje creativiteit is veel mogelijk en dat zorgt voor heel veel pret!
Hoge mate van stress
De coronacrisis brengt veel stress met zich mee en dat heeft ook zijn weerslag op onze kinderen. Naarmate meer mensen ziek worden, velen langer thuis zitten en er zorgen komen kijken over werk en inkomen, zal er meer stress in de gezinnen komen. Kinderen krijgen veel mee via Jeugdjournaal, het internet of van volwassenen of oudere kinderen. Onbewust kunnen ze zich ook zorgen gaan maken over hun eigen gezondheid of die van hun dierbaren. Hierdoor kunnen ze angstig of boos worden en/of slechter gaan slapen. Praat er dus zeker over!
Laat kinderen kind zijn
Kinderen moeten niet belast worden met de zorgen van volwassenen maar het is wel belangrijk om met de kinderen (op een rustige toon) te bespreken wat er aan de hand is en hun vertrouwen te geven dat het op termijn goed komt. Laat hen ook weten wat ze zelf kunnen doen om ziek worden en verspreiding tegen te gaan. Daarmee krijgen ze een stukje controle over hun zorgen.
Zorg vooral voor ontspanning bij het spelen. Knuffels en poppen kunnen een kind geborgenheid geven (naast knuffels van hun ouders). Spelletjes doen waarbij veel bewogen, gezongen of gedanst kan worden helpen om fysieke spanningen te ontladen en overtollige energie kwijt te raken.
Spelletjes die veel hilariteit oproepen,
Happie Haai, Bob Bilnaad, Soggy Doggy, Throw Throw Burrito en vele andere spellen zijn bij ons thuis een groot succes vanwege de humor die er bij komt kijken! Ze zijn vooral voor jongere kinderen heel leuk. Spellen waarbij dingen moeten worden uitgebeeld, (snel) geraden of versierd zoals Pictionary, Stoopido, etc. kunnen zorgen voor veel vrolijkheid. Voor adolescenten en ouder bieden de partygames en escaperoomspellen veel lol en spanning en daarmee ontspanning.
De Coronacrisis dwingt ons allen om het leven anders in te vullen dan voorheen. Als gezin zitten we meer bij elkaar en zijn we meer op elkaar aangewezen. en eigenlijk zijn dat wel de positieve kanten van deze hele gekke wereld. We zijn nog nooit zoveel samen geweest en zijn sterk naar elkaar gegroeid.
Tot slot
De eerste schooldag zal weer snel naderen en voor we het weten gaan ze weer fulltime naar school! Mijn moederhart maakt tegelijkertijd een sprongetje én een snik! We hebben er altijd positief in gestaan en de situatie over ons heen laten komen. We geloven niet in een achterstand. Een kind kán niet achterlopen op de eigen ontwikkeling is ons credo. Wel misten ze de sociale functie van de school en hun vriendjes. Al met al kijken we terug op een fijne, relaxte periode waarin we ook fijne gesprekken hebben gevoerd. Het zijn maar een paar weken waarbij we alles relativeren. Als we over tien jaar terugkijken, weten we echt niet meer dat we in deze periode minder tijd aan school hebben besteed.
Liefs Olivette
Olivette is ook actief op Instagram|Twitter| Facebook| Youtube We vinden het superleuk als je een berichtje achterlaat